Misverstand 1: de opruimcoach komt alles weggooien
“Als jij als opruimcoach komt dan moet ik zeker van jou alles weggooien…. ” Dit is het beeld wat veel mensen hebben bij een opruimcoach. Overigens gebruik ik de term “opruimcoach” naast de de naam professional organizer omdat het mijns inziens een onderdeel is van dit vak en niet mijn hoofdbezigheid. Ik help met het creëren van rust, ruimte & overzicht op alle vlakken in jouw leven, en opruimen is daar vaak een onderdeel van. Maar ik wil dus misverstand numero 1 uit de weg helpen van wat ik kom doen als ik jou kom helpen met opruimen. Nee….er MOET van mij dus niets weg.
Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij bol. en So Clever. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!
Ik heb over nog meer misverstanden rondom een opruimcoach/ professional organizer blogs geschreven:
- Misverstand nr 2: een opruimcoach kan alleen helpen bij opruimen
- Misverstand nr 3: een opruimcoach helpt zelf niet mee met opruimen
- Misverstand nr 4: een professional organizer is duur
- Het misverstand dat een opruimcoach een schoonmaakexpert is
Niet alles weggooien, maar helpen met opruimen & keuzes maken
Dat wil echter niet zeggen dat als jouw probleem bestaat uit “teveel spullen” en er daardoor een vervelende situatie voor jou is ontstaan, dat het dan niet slim zou zijn om wat spullen weg te doen. Maar dat is wat anders dan alles weggooien. Dwingen doe ik niet. Helpen met het maken van keuzes doe ik wel. Ik kan jou specifieke vragen stellen over bepaalde spullen waardoor je er anders naar gaat kijken. En dan zou zomaar de keuze om bepaalde spullen weg te doen ineens een stuk makkelijker voor je kunnen zijn. En “wegdoen” kan ook betekenen dat het naar een kringloopwinkel gaat of een goed doel. Het betekent zelden “weggooien” als het om nog goede spullen gaat waar een ander wat aan kan hebben.
Er zijn vaak wel heel veel spullen in jouw huis die of kapot zijn, of niet meer geldig zijn (oude kadobonnen) etc. In dat kader heb ik een “weggooichallenge” gemaakt met een lijst van maar liefst 147 spullen die zo weg kunnen:
Ik schreef overigens een uitgebreide blog met tips over keuzes maken:
Opruimen & keuzes maken – 16 tips
Er zijn ook een aantal hulpmiddelen voor jou om je te helpen met keuzes maken, je kunt ze gratis downloaden:
Verkeerde redenen om bepaalde spullen te houden
Want mensen hebben vaak hele “verkeerde” redenen om zich vast te houden aan bepaalde spullen. En dan verkeerd in hun situatie. Niet algemeen verkeerd. Maar verkeerd als in dat het geresulteerd heeft in teveel spullen hebben. Wat voor de één een goede reden kan zijn om iets te bewaren is voor iemand anders geen goede reden. Maar vaak is een bepaalde emotie bij spullen een reden om het te bewaren. Er zijn echter nog meer oplossingen. En er zijn dus zeker vragen die jou ineens duidelijk kunnen maken dat je sommige dingen echt niet HOEFT te bewaren maar waarvan jij dacht dat het wel MOEST. Van jezelf of van een ander. Dus nee, er MOET van mij niets weg. Het mag en ik zal je helpen om het makkelijker te maken. Maar jij beslist, niet ik.
Gefocust houden op doel
Ik zal je uiteraard wel gefocust houden op het doel, als dat doel is daadwerkelijk de hoeveelheid spullen verminderen. Bijvoorbeeld als je vindt dat je veel teveel spullen hebt en je daardoor ook last van een druk en vol hoofd hebt. Ik heb overigens een serie blogs geschreven over een druk en vol hoofd en hoe je jouw hoofd leeg kunt maken:
- In 3 stappen naar rust in je hoofd
- Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken
- Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
- Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
- Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
- Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
- Acties uitvoeren en inplannen vanuit je takenlijst: stap 5 in het leegmaken van een vol en druk hoofd
Of om daadwerkelijk te ontspullen op weg naar een minimalistische levensstijl. Of als je bijvoorbeeld gaat verhuizen van een groot huis naar een klein huis/ appartement en er moet toch echt flink geminderd worden in spullen. Maar ik kom dus niet met een container en een houding van “we gaan eens even lekker alles weggooien”.
Wil je wel zelf echt gaan opruimen maar ontbreekt het je aan een goed stappenplan of heb je tips nodig? Lees dan eens mijn volgende blogs en e-books:
- Het “schuur opruimen stappenplan” in 6 stappen
- E-book: Kledingkast opruimen in 7 stappen
- E-book: Opruimen met kinderen – 11 tips
- Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
- E-book: 12 tips – zo pak jij je bergen wasgoed aan
En het meest complete artikel over opruimen:
Opruimen: De Ultieme Gids voor een Opgeruimd Huis
Samenvattend: alles weggooien kom ik dus niet doen. Ik sta niet met een container voor de deur, of met meerdere containers zoals in sommige programma’s op de TV te zien is, waarin een opruimcoach iemand komt helpen. Ik kom je helpen met je probleem, help je met keuzes maken maar jij beslist uiteindelijk wat en hoeveel er weggaat. Wel hou ik je gefocust op je doel, als dat doel is om echt te minderen in de hoeveelheid spullen in je huis. En kunnen spullen die nog goed zijn naar bijvoorbeeld een kringloopwinkel of een goed doel.
Wil je zelf proberen op te ruimen dan kan ik je dit boek zeker aanraden:
De schrijfster geeft in dit boek een heldere stappenplan om zelfstandig je huis op te ruimen, een huishoudschema op te zetten, je hoofd leeg te maken van allerlei taken en je administratie op orde te brengen en natuurlijk ook om dit alles zo te houden.
Wil je graag meer tips krijgen en op de hoogte blijven van mijn activiteiten? Of korting krijgen in mijn webwinkel? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief:
Mocht je toch liever hulp willen van iemand of ben je niet zo goed in het opvolgen van een stappenplan vanuit een boek of een blog, dan kun je uiteraard een professional organizer inschakelen.
Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.
Wil je weten wat een professional organizer/ opruimcoach allemaal voor jou kan betekenen? Bekijk dan eens de website van de NBPO, de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers.
Ik heb ook een webshop geopend met digitale producten om jou te helpen met opruimen. Het zijn opruimchallenges in PDF vorm en planners. Bijvoorbeeld deze 120 dagen opruimchallenge:
Bestel nu extra voordelig mijn fysieke werkboek van de 120 dagen opruimchallenge welke op 1 december 2024 uitkomt!
De challenge is in een volledig nieuw jasje gestoken, bevat meer uitleg, 4 bonussen en komt uit in magazinevorm. Zodat jij nog meer getriggerd wordt om elke dag een kleine opruimopdracht te doen. Meer dan 100 mensen hebben hun huis al opgeruimd met mijn challenge en nu is het bereikbaar voor nog meer mensen!
Nabestaandendossier
Zijn jouw nabestaanden op de hoogte van jouw wensen als je er niet meer bent? Heb je wel eens nagedacht over wat er na je overlijden met de spullen moet gebeuren? Kun je de online accountgegevens van je kind of partner vinden als dit nodig blijkt? Weten jouw nabestaanden welke lidmaatschappen jij allemaal hebt? Al deze gegevens vermeld je gemakkelijk in je persoonlijke nabestaandendossier. Zo voorkom je dat je nabestaanden moeten gissen en zoeken naar antwoorden.
Dit nabestaandendossier is dus een hulpmiddel voor nabestaanden bij de afwikkeling van de nalatenschap en andere (financiële) zaken na het overlijden. Daarnaast biedt het ook de mogelijkheid om gegevens vast te leggen over de laatste wilsbeschikking en over schenkingen bij leven of na het overlijden.