In 3 stappen naar rust in je hoofd

rust-in-je-hoofd

We hebben het allemaal weleens een keer, dat je hoofd vol zit met dingen die je moet doen. Of wilt doen. Of wat je had willen zeggen tijdens dat ene gesprek. Of met constant gepieker. Of….. Nou ja, herkenbaar toch? En eigenlijk willen we allemaal rust in het hoofd.

Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Ik link naar producten die relevant zijn voor dit bericht. Dank je wel alvast!

Maar er zijn ook mensen die dat volcontinu hebben. Hun hoofd staat constant aan en het is er altijd druk. Je hoeft er niet eens ADHD of iets dergelijks voor te hebben, sommige mensen zijn gewoon constant druk in hun hoofd. En dat is heel vermoeiend. Vooral als je dan eigenlijk niet toekomt aan al datgene wat er door je hoofd spookt.

Maar gelukkig zijn er manieren om je hoofd weer leeg te krijgen en daadwerkelijk tot actie over te gaan. Laten we eens kijken naar een hoofd vol met to-do’s, takenlijsten & wensen, hoe krijg je in 3 stappen rust in je hoofd en ook daadwerkelijk iets gedaan van jouw to-do lijst?

rust-in-je-hoofd
Iedereen wil graag rust in zijn/haar hoofd

Stap 1: Schrijf alles op! Maar dan ook echt alles….nou ja, bijna alles dan

De eerste stap is meteen de belangrijkste stap en zal al meer rust opleveren. Het kost het hoofd namelijk erg veel moeite en energie om constant alles wat jij wilt doen te onthouden. Het hoofd is daar eigenlijk helemaal niet voor gemaakt. Hoe kun je nu alles uit je hoofd halen en toch niets vergeten? Juist! Alles opschrijven! Pak een schrijfblok en leg dat op een makkelijk te bereiken plek neer. Een plek waar je het veel ziet. En begin met het opschrijven van alles wat er in je hoofd zit en niet in je standaard routine zit. Dus stofzuig jij 2 x per week het huis en is dat jouw routine ? Dan hoeft dit niet op de lijst. Eenmalige projecten schrijf je wel op.

Maar verder noteer je alle to-do’s, ideeën en wensen op deze lijst. Deze lijst wordt ook wel de moederlijst, takenlijst of braindump genoemd. Door het opschrijven van alles kan jouw hoofd het gaan loslaten en wordt het al een stuk rustiger. Maak je nog niet te druk over hoe en wanneer je dit allemaal moet en wilt gaan doen, dat komt nog!

Neem de tijd om alles te noteren, desnoods leg je de lijst een week in je zicht zodat je alles wat in je hoofd opkomt kunt noteren.

Een handig hulpmiddel hierbij is een to-do boek:

Stap 2: Wat kan er van de lijst af? Schrappen, bijstellen, delegeren

Als je lijst compleet is dan gaan we kijken of ook echt alles op de lijst wel gedaan moet worden. Want wellicht staan er to-do’s op die je ooit beloofd hebt maar waar je helemaal geen zin meer in hebt. Of staan er taken op waarvan je jezelf kunt gaan afvragen of JIJ het wel moet doen of wellicht iemand anders? Ga de lijst eens kritisch langs en stel jezelf de volgende vragen:

  • Is deze taak wel mijn verantwoordelijkheid of trek ik deze taak naar mij toe?
  • Word ik blij van deze taak?
  • Levert dit mij geld op? (belastingaangifte, niet leuk, kan wel geld opleveren)
  • Levert dit een positieve bijdrage aan mijn gezondheid?

Waarschijnlijk kunnen er dus wel taken van jouw lijst af als je deze vragen stelt.

Taken waarvan jij je verplicht voelt om ze te doen omdat je het ooit eens beloofd hebt.

Of die hobby die je ooit hebt opgepakt maar waar je nu geen tijd meer voor hebt of niet meer leuk vindt. Maar je hebt alle spullen nog, en die waren duur, dus voel je jezelf verplicht om dat nog te gaan doen.

Of taken die je erg leuk vindt maar net iets te vaak per week doet, en daardoor wellicht iets teveel energie vreten, denk aan bijvoorbeeld hulptaken op school.

Stap 3: Prioriteiten stellen

Na stap 1 en 2 hou je als het goed is een reële lijst over met alleen taken die JIJ echt MOET doen, die je leuk vindt, die jou energie geven, geld opleveren of je gezonder maken.

Maar dan nog kun je niet alles tegelijk doen. Je zult dus prioriteiten moeten stellen. In het geval van de belastingaangifte doen is het duidelijk dat het voor een bepaalde datum moet gebeuren. Zo zijn er ook andere zaken die een duidelijke deadline hebben.

Maar bij andere taken kan het lastiger zijn om de prioriteit te bepalen. Kijk dan naar wat jou op dat moment het meeste voordeel oplevert in het kader van tijd, geld of energie.

Loop alle taken langs en geeft ze prioriteit 1 voor de hoogste prioriteit, 2 voor gemiddelde prioriteit en 3 voor lage prioriteit.

Plan vervolgens de taken met prioriteit 1 in.

Deze 3 stappen gaan jou helpen met het krijgen van rust in je hoofd. Had je overigens al overal verschillende to-do lijstjes dan zou ik ze toch op 1 grote lijst zetten om het overzicht te krijgen waarna je stap 2 en 3 kunt gaan uitvoeren.

Geef jezelf de tijd om dit nieuwe proces aan te leren en je zult merken dat je hoofd steeds leger wordt en dat je ook daadwerkelijk zaken gedaan krijgt!

Dit blog heb ik geschreven voor de website van NLP college. Hier kun je een heleboel interessante artikelen vinden over heel veel verschillende onderwerpen.

Wil je wat uitgebreidere stappen voor het leegmaken van je hoofd? Ik schreef een serie blogs waar ik dieper inga op het de te nemen stappen om je hoofd leeg te maken van to-do’s:

Heb je helemaal zin gekregen in het nemen van de stappen? Verwen jezelf dan eens met leuke producten om een takenlijst mee te maken: mooie to-do boekjes, notitieboeken, bullet journals en schrijfblokken. Alles wat jou helpt om te starten!

Wil je nog meer lezen over hoe je jouw hoofd leegmaakt? Het volgende boek bevat een hoofdstuk om jouw to-do lijstjes uit je hoofd op papier te krijgen en vervolgens ook in te plannen en uit te voeren:

En nog meer boeken over rust in je hoofd krijgen:

GezondheidGezondheid

Een tip om standaard wat minder stress te ervaren en om je hoofd leeg te maken is Mindfulness toepassen. Ze hebben hiervoor bij Happy with Yoga een online cursus:

MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse e-mails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.

Tevens hebben ze daar ook Yoga abonnementen voor online yoga. Ik moet zeggen dat ik zelf van yoga ook relaxter word. Ik rek mijn spieren ook lekker op, ik heb dat echt nodig. Sommige oefeningen zijn pittig en zijn een training in “in jezelf keren” om te voelen wat er in jouw lichaam gebeurt.

Ik volg dan lessen klassikaal hier in Oud-Beijerland maar als je een online abonnement neemt bij Happy with Yoga dan heb je toegang tot vele online lessen wanneer het jou uitkomt. Voor mijzelf werkt het beter om ergens naartoe gaan en yoga te doen. Thuis word ik teveel afgeleid en mijn kat is dan ook nieuwsgierig wat ik aan het doen ben :-). En momenteel kan ik me ook niet echt in een aparte ruimte thuis terugtrekken voor yoga. Maar anders zou ik absoluut een online yoga abonnement nemen. Je kunt dan helemaal zelf bepalen wanneer je welke les volgt. Je kunt ook zoveel lessen doen als je wilt. Je hoeft de deur niet uit. Klinkt dat als iets voor jou? Lees dan verder.

rust-in-je-hoofd
Yoga is goed voor lichaam en geest.
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Practice van Happy with Yoga is een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je practice doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’. Dus heb jij een goede ruimte in huis waar je jezelf helemaal kunt terugtrekken voor yoga dan is een abonnement hier misschien wat voor jou! Het is zeker niet duur voor de vele lessen waar je toegang tot krijgt!

De abonnementen van Practice Happy with Yoga en komt in een maandabonnement, kwartaalabonnement en een jaarabonnement.

Heb je nog geen of weinig ervaring met yoga? Dan hebben ze daar ook een oplossing voor, Yoga Stap voor Stap. Een online Yogacursus voor beginners van 9 lessen. Beginnende Yogi’s leren in deze stap voor stap cursus alle basishoudingen van de Yoga aan en zo kun je op deze manier lekker thuis, wanneer jij dat wilt en op je eigen tempo tempo aan de slag met Yoga. Bij de cursus krijg je bonusvideo’s over de ademhaling, losse Yogaseries en een E-book met uitleg en plaatjes van de belangrijkste houdingen.

Voorkom een burn-out

Ik ben zelf tweemaal overspannen geweest in mijn leven en heb op tijd aan de bel getrokken (of mijn lichaam trok aan de bel door mij spit te bezorgen) om erger te voorkomen. Het kostte al veel moeite om uit de overspannenheid te komen, laat staan hoelang dat geduurd had als ik echt in een burn-out was terecht gekomen. Gelukkig is dat niet gebeurd. En ik hoop ook dat jij niet in een burn-out terechtkomt.

Maar mocht jij al erg (lang) overspannen zijn door langdurige stress, of het nu is van een vol hoofd met to-do’s of andere zaken (erbij), voorkom dan dat je in een echte burn-out komt. Eenmaal in een burn-out is het heel lastig om eruit te komen. Is de stap om hier externe hulp voor te vragen een te hoge drempel voor je dan is een online cursus voor burn-out preventie wellicht iets voor jou.

Je kunt ook eerst een online burn-out preventie test doen met eventueel een coaching gesprek. Een vragenlijst helpt jou om te ontdekken of je daadwerkelijk risico loopt op het krijgen van een burn-out.

Of download gratis een e-book over burn-out preventie.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

logo-footer

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach / Verhuiscoach

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben lid van Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers NBPO


Ik maak deel uit van het vrouwennetwerk ViZi
Ik ben lid van ZZP Nederland