Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken

vol-en-druk-hoofd

Ik hàd altijd een vol en druk hoofd. ⁣⁣Vol met alles wat ik moest doen. Altijd meerdere stappen vooruit aan het denken. En daar werd ik eigenlijk moe van. Want ik was constant bezig met alles te onthouden. En een gezin draaiende te houden. Zelf ook werken. Boodschappen doen. Huishouden doen. En dat kostte energie. ⁣⁣Heel veel energie. ⁣Het hield me ook vaak wakker. ⁣Alles wat ik moest doen zweefde kris kras door mijn hoofd. ⁣Het veroorzaakte ook stress.⁣

Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Ik link naar producten die relevant zijn voor dit bericht. Dank je wel alvast!

⁣Perfectionisme en een vol en druk hoofd

Omdat ik ook nog eens vrij perfectionistisch was en nog steeds best wel ben, verwachtte ik in alles wat ik deed teveel van mezelf en ging daardoor over mijn grenzen heen. Altijd maar van alles voor mezelf en iedereen aan het regelen. Vooral dat laatste….voor iedereen. Ik kon pas rusten en zitten als alles gedaan was. ⁣

⁣Totdat ik bijna 3 jaar geleden overspannen raakte. En toen ging ik leren of alles wat ik deed wel was wat ik echt moest doen of dat ik DACHT dat het moest. ⁣⁣En sinds die tijd doe ik het dus anders. En heb ik veel meer rust in mijn hoofd.⁣ En loop ik minder risico op een echte burn-out. 

vol-en-druk-hoofd
Perfectionisme leidt tot een vol hoofd en stress

Vijf stappen om een vol en druk hoofd leger te krijgen

⁣In mijn volgende blogs neem ik je stap voor stap mee in hoe je jouw volle hoofd leger kunt krijgen. En hoe je toch belangrijke zaken gedaan krijgt zonder over je grenzen te gaan. ⁣

En dat je ook “nee” kunt zeggen. Vooral als je al een druk leven hebt met een baan en een gezin. Je hebt dan veel ballen om in de lucht te houden.⁣

Grof beschreven zijn deze vijf stappen:

  1. Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
  2. Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
  3. Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
  4. Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
  5. Takenlijst: acties uitvoeren

Opstellen van een takenlijst

In een volgende blog neem ik je uitgebreid mee in hoe je een takenlijst opstelt, wat je daarop zet en wat niet. Dit is de allereerste en belangrijkste stap in het leegkrijgen van je volle hoofd.

Takenlijst korter maken

Als de takenlijst compleet is gaan we kijken of alles wat daarop staat ook wel door jou gedaan moet worden, of ze überhaupt wel gedaan moeten worden of dat jij vindt dat ze gedaan moeten worden. In de blog hierover ga ik hier uitgebreider op in.

vol-en-druk-hoofd
Nee leren zeggen is belangrijk in het leegmaken van je hoofd

Takenlijst: prioriteiten stellen

Als de takenlijst al bijgeschaafd is zoals in het punt hierboven dan is het tijd om prioriteiten te gaan stellen. In mijn blog daarover ga ik hier uitgebreid op in en neem ik je mee in het proces hoe jij prioriteiten kunt stellen.

Takenlijst: acties bepalen

Het volgende aspect van een takenlijst is dat de taken geconcretiseerd moeten worden in acties. In de blog hierover neem ik je uitgebreider mee in wat dit inhoudt en hoe belangrijk het is dat je dit doet om daadwerkelijk tot actie over te gaan.

Takenlijst: acties uitvoeren

De laatste stap is het daadwerkelijk uitvoeren van de acties op jouw takenlijst. Hoe pak je dat aan? In de blog hierover neem ik je mee in dit proces.

Wil jij dus van je drukke en volle hoofd af en eindelijk eens duidelijk en helder hebben wat je moet en wilt doen? Investeer dan nog wat tijd, lees mijn andere blogs hierover en volg het stappenplan. Je zult na stap 1 al een verbetering opmerken maar dan ben je er nog niet! Volg de vijf stappen om een leger hoofd te krijgen en daardoor meer tijd voor leuke dingen, meer energie voor je taken maar vooral: rust in je hoofd.

Zoek je nog meer tips met betrekking tot het leegmaken van een druk en vol hoofd? Bekijk dan eens deze blog van So Chicken met een ademoefening.

Het geweldige boek waarin ook deze stappen om je hoofd leeg te maken nog uitgebreider staan beschreven is:

In dit boek staan nog meer stappenplannen om bijvoorbeeld op te ruimen en je administratie op orde te krijgen en te houden.

Heb je toch hulp nodig van een derde partij om je hoofd leeg te krijgen dan kun je overwegen een professional organizer in te huren. Als die drempel erg hoog is kun je ook een online sparsessie aanvragen, deze is gratis.

Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.

Een tip om standaard wat minder stress te ervaren en om je hoofd leeg te maken is Mindfulness toepassen.

Ze hebben hiervoor bij Happy with Yoga een online cursus:

MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse e-mails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.

Tevens hebben ze daar ook Yoga abonnementen voor online yoga. Ik moet zeggen dat ik zelf van yoga ook relaxter word. Ik rek mijn spieren ook lekker op, ik heb dat echt nodig. Sommige oefeningen zijn pittig en zijn een training in “in jezelf keren” om te voelen wat er in jouw lichaam gebeurt.

Ik volg dan lessen klassikaal hier in Oud-Beijerland maar als je een online abonnement neemt bij Happy with Yoga dan heb je toegang tot vele online lessen wanneer het jou uitkomt. Voor mijzelf werkt het beter om ergens naartoe gaan en yoga te doen. Thuis word ik teveel afgeleid en mijn kat is dan ook nieuwsgierig wat ik aan het doen ben :-). En momenteel kan ik me ook niet echt in een aparte ruimte thuis terugtrekken voor yoga. Maar anders zou ik absoluut een online yoga abonnement nemen. Je kunt dan helemaal zelf bepalen wanneer je welke les volgt. Je kunt ook zoveel lessen doen als je wilt. Je hoeft de deur niet uit. Klinkt dat als iets voor jou? Lees dan verder.

vol-en-druk-hoofd
Yoga is goed voor lichaam en geest.
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Practice van Happy with Yoga is een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je practice doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’. Dus heb jij een goede ruimte in huis waar je jezelf helemaal kunt terugtrekken voor yoga dan is een abonnement hier misschien wat voor jou! Het is zeker niet duur voor de vele lessen waar je toegang tot krijgt!

De abonnementen van Practice Happy with Yoga en komt in een maandabonnement, kwartaalabonnement en een jaarabonnement.

Heb je nog geen of weinig ervaring met yoga? Dan hebben ze daar ook een oplossing voor, Yoga Stap voor Stap. Een online Yogacursus voor beginners van 9 lessen. Beginnende Yogi’s leren in deze stap voor stap cursus alle basishoudingen van de Yoga aan en zo kun je op deze manier lekker thuis, wanneer jij dat wilt en op je eigen tempo tempo aan de slag met Yoga. Bij de cursus krijg je bonusvideo’s over de ademhaling, losse Yogaseries en een E-book met uitleg en plaatjes van de belangrijkste houdingen.

Voorkom een burn-out

Ik ben zelf tweemaal overspannen geweest in mijn leven en heb op tijd aan de bel getrokken (of mijn lichaam trok aan de bel door mij spit te bezorgen) om erger te voorkomen. Het kostte al veel moeite om uit de overspannenheid te komen, laat staan hoelang dat geduurd had als ik echt in een burn-out was terecht gekomen. Gelukkig is dat niet gebeurd. En ik hoop ook dat jij niet in een burn-out terechtkomt.

Maar mocht jij al erg (lang) overspannen zijn door langdurige stress, of het nu is van een vol hoofd met to-do’s of andere zaken (erbij), voorkom dan dat je in een echte burn-out komt. Eenmaal in een burn-out is het heel lastig om eruit te komen. Is de stap om hier externe hulp voor te vragen een te hoge drempel voor je dan is een online cursus voor burn-out preventie wellicht iets voor jou.

Je kunt ook eerst een online burn-out preventie test doen met eventueel een coaching gesprek. Een vragenlijst helpt jou om te ontdekken of je daadwerkelijk risico loopt op het krijgen van een burn-out.

Of download gratis een e-book over burn-out preventie.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

logo-footer

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach / Verhuiscoach

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben lid van Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers NBPO


Ik maak deel uit van het vrouwennetwerk ViZi
Ik ben lid van ZZP Nederland