Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken

vol-en-druk-hoofd

Ik hàd altijd een vol en druk hoofd. ⁣⁣Vol met alles wat ik moest doen. Altijd meerdere stappen vooruit aan het denken. En daar werd ik eigenlijk moe van. Want ik was constant bezig met alles te onthouden. En een gezin draaiende te houden. Zelf ook werken. Boodschappen doen. Huishouden doen. En dat kostte energie. ⁣⁣Heel veel energie. ⁣Het hield me ook vaak wakker. ⁣Alles wat ik moest doen zweefde kris kras door mijn hoofd. ⁣Het veroorzaakte ook stress.⁣

⁣Perfectionisme en een vol en druk hoofd

Omdat ik ook nog eens vrij perfectionistisch was en nog steeds best wel ben, verwachtte ik in alles wat ik deed teveel van mezelf en ging daardoor over mijn grenzen heen. Altijd maar van alles voor mezelf en iedereen aan het regelen. Vooral dat laatste….voor iedereen. Ik kon pas rusten en zitten als alles gedaan was. ⁣

⁣Totdat ik bijna 3 jaar geleden overspannen raakte. En toen ging ik leren of alles wat ik deed wel was wat ik echt moest doen of dat ik DACHT dat het moest. ⁣⁣En sinds die tijd doe ik het dus anders. En heb ik veel meer rust in mijn hoofd.⁣ En loop ik minder risico op een echte burn-out. 

vol-en-druk-hoofd
Perfectionisme leidt tot een vol hoofd en stress

Vijf stappen om een vol en druk hoofd leger te krijgen

⁣In mijn volgende blogs neem ik je stap voor stap mee in hoe je jouw volle hoofd leger kunt krijgen. En hoe je toch belangrijke zaken gedaan krijgt zonder over je grenzen te gaan. ⁣

En dat je ook “nee” kunt zeggen. Vooral als je al een druk leven hebt met een baan en een gezin. Je hebt dan veel ballen om in de lucht te houden.⁣

Grof beschreven zijn deze vijf stappen:

  1. Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
  2. Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
  3. Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
  4. Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
  5. Takenlijst: acties uitvoeren

Opstellen van een takenlijst

In een volgende blog neem ik je uitgebreid mee in hoe je een takenlijst opstelt, wat je daarop zet en wat niet. Dit is de allereerste en belangrijkste stap in het leegkrijgen van je volle hoofd.

Takenlijst korter maken

Als de takenlijst compleet is gaan we kijken of alles wat daarop staat ook wel door jou gedaan moet worden, of ze überhaupt wel gedaan moeten worden of dat jij vindt dat ze gedaan moeten worden. In de blog hierover ga ik hier uitgebreider op in.

vol-en-druk-hoofd
Nee leren zeggen is belangrijk in het leegmaken van je hoofd

Takenlijst: prioriteiten stellen

Als de takenlijst al bijgeschaafd is zoals in het punt hierboven dan is het tijd om prioriteiten te gaan stellen. In mijn blog daarover ga ik hier uitgebreid op in en neem ik je mee in het proces hoe jij prioriteiten kunt stellen.

Takenlijst: acties bepalen

Het volgende aspect van een takenlijst is dat de taken geconcretiseerd moeten worden in acties. In de blog hierover neem ik je uitgebreider mee in wat dit inhoudt en hoe belangrijk het is dat je dit doet om daadwerkelijk tot actie over te gaan.

Takenlijst: acties uitvoeren

De laatste stap is het daadwerkelijk uitvoeren van de acties op jouw takenlijst. Hoe pak je dat aan? In de blog hierover neem ik je mee in dit proces.

Wil jij dus van je drukke en volle hoofd af en eindelijk eens duidelijk en helder hebben wat je moet en wilt doen? Investeer dan nog wat tijd, lees mijn andere blogs hierover en volg het stappenplan. Je zult na stap 1 al een verbetering opmerken maar dan ben je er nog niet! Volg de vijf stappen om een leger hoofd te krijgen en daardoor meer tijd voor leuke dingen, meer energie voor je taken maar vooral: rust in je hoofd.

Zoek je nog meer tips met betrekking tot het leegmaken van een druk en vol hoofd? Bekijk dan eens deze blog van So Chicken met een ademoefening.

Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.

Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Ik link naar producten die relevant zijn voor dit bericht. Dank je wel alvast!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

logo-footer

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach / Verhuiscoach

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben aspirant-lid van Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers NBPO
Ik maak deel uit van het vrouwennetwerk ViZi
Ik ben lid van ZZP Nederland