Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd

druk-en-vol-hoofd-takenlijst-schrappen

Je bent al goed op weg om een druk en vol hoofd leeg te maken door het opstellen van een takenlijst. Nu gaan we de takenlijst korter maken door daarin te schrappen, en door te delegeren en “nee” te leren zeggen. Want je bent misschien geschrokken van je lange takenlijst. In mijn vorige blog gaf ik al aan dat de takenlijst nog niet definitief is.

Ik heb een reeks blogs geschreven over het leegmaken van een vol en druk hoofd en de 5 stappen om deze leeg te maken:

  1. Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken
  2. Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
  3. Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
  4. Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
  5. Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
  6. Takenlijst: acties uitvoeren

Moet alles op je takenlijst nu gebeuren?

Na het opstellen van de eerste takenlijst door bijvoorbeeld gebruik te maken van een bullet journal, gaan we nu naar stap 2. Er zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om te kijken of de takenlijst wat korter gemaakt kan worden. Want niet alles op deze wellicht erg lange lijst moet NU gedaan worden en misschien wel helemaal niet.⁣ ⁣Op dat helemaal niet kom ik verderop terug. Maar vraag jezelf af of alles wat je opgeschreven hebt echt nu van belang is? Of misschien pas over een maand of over een aantal maanden?

Moet alles op de takenlijst wel door jou gedaan worden?

De volgende vraag die jij jezelf kunt stellen is of alles op de takenlijst ook daadwerkelijk door JOU gedaan moet worden? Kan de takenlijst een stuk korter gemaakt worden door een ander de taak te laten doen? Oftewel een taak die je kunt delegeren? ⁣Een reden voor het hebben van een druk en vol hoofd kan zijn dat jij veel teveel hooi op je vork neemt. Of omdat je perfectionistisch bent en denkt dat alleen jij de taak goed kunt uitvoeren. Maar er zijn ook andere manieren om iets “goed” te doen en dan kan een ander het ook voor je doen.

Er staan taken op je lijst die moeten omdat je het ooit beloofd hebt

Er staan wellicht taken op deze takenlijst waarvan je vindt dat je ze MOET doen omdat je er ooit aan begonnen bent of omdat je het als een verplichting voelt naar een ander omdat je iets beloofd hebt in het verleden.⁣ Bijvoorbeeld helpen op de school van je kinderen als voorleesmoeder. En dat doe je dan 2x per week. Maar misschien kun je het terugbrengen naar 1 x per week?

Of het weer oppakken van een hobby waarvan je de dure spullen in de kast hebt liggen, maar stiekem vind je het niet meer leuk. Je hoeft je niet verplicht te voelen om dat op te pakken. Het geeft je blijkbaar geen energie meer dus haal deze “taak” van je lijst!

“Nee” leren zeggen

⁣Misschien heb jij jouw takenlijst erg lang gemaakt omdat jij altijd “ja” zegt tegen taken die op je pad komen. Omdat je geen “nee” durft te zeggen. Maar dit heeft jou in de problemen gebracht want je hebt het te druk en je wilt graag weer wat rust en een kortere takenlijst. Je hoofd zit erg vol met alles wat je nog moet doen. Vraag jezelf af wat er zou gebeuren als je eens “nee” zegt? Probeer het maar eens. Je zult merken dat als je uitlegt dat het momenteel teveel voor je is dat mensen dat accepteren. En ze gaan je er niet minder aardig door vinden. En als dat wel zo is, dan is dat hun probleem.

takenlijst-korter-maken
Leer “nee” te zeggen

Dus samenvattend kun je jezelf de volgende vragen stellen om je takenlijst korter te maken op weg naar het leegmaken van een druk en vol hoofd:

  • Moet de taak NU gebeuren?
  • Moet JIJ de taak wel doen? Trek jij altijd alle taken naar je toe, wellicht vanuit perfectionisme?
  • Staan er taken op je lijst omdat je jezelf verplicht voelt deze te doen na een belofte?
  • Staan er veel taken op je lijst omdat je geen “nee” kunt zeggen?

Wil je meer lezen over het leren van “nee” zeggen? Want dit is best lastig, ik kan uit eigen ervaring spreken. Lees dan bijvoorbeeld eens dit artikel.

Neem kritisch je takenlijst door met deze vragen. En ga dan eens schrappen en delegeren. Is dat niet een heerlijk gevoel? Dat jij wellicht helemaal niet verantwoordelijk bent voor alles op de lijst? Je hoofd voelt wellicht alweer een stuk leger en rustiger als je deze stap hebt uitgevoerd en je jouw takenlijst korter hebt gemaakt.

Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.

Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Ik link naar producten die relevant zijn voor dit bericht. Dank je wel alvast!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

logo-footer

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach / Verhuiscoach

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben aspirant-lid van Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers NBPO
Ik maak deel uit van het vrouwennetwerk ViZi
Ik ben lid van ZZP Nederland