Acties uitvoeren en inplannen vanuit je takenlijst: stap 5 in het leegmaken van een vol en druk hoofd

De laatste stap naar het leegmaken van een druk en vol hoofd is gekomen: acties uitvoeren en inplannen vanuit je takenlijst. Nu ga je ook daadwerkelijk taken van je takenlijst doen. Hoe? Lees hieronder verder, ik neem je stap voor stap mee in dit proces.
Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij bol. en So Clever. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!
Heb je de vorige blogs van mij al gelezen over een druk en vol hoofd hebben en hoe je deze in 5 stappen weer leeg kunt maken? Hier vermeld ik ze nog even:
- Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken
- Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
- Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
- Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
- Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
Grote en kleine acties bij een taak
Als het goed is heb je de afgelopen dagen de 3 taken met de meeste prioriteit gesplitst in acties.
Daar zitten grotere en kleinere acties tussen. Er is een onderverdeling in de acties te maken:
- kleine acties die hoog 5 minuten van je tijd kosten.
- gemiddelde acties die ongeveer 5-15 minuten tijd kosten
- grotere acties die meer dan 15 minuten tijd kosten

Kleine acties van hooguit 5 minuten
De acties op je lijst die minder dan 5 minuten tijd kosten ga je voortaan gelijk uitvoeren. Ja, meteen dus! Dus op het moment dat je deze actie noteert/ bedenkt: gelijk doen. Bijvoorbeeld:
- even de tandarts bellen voor een afspraak
- dat ene mailtje beantwoorden
Probeer dit soort kleine en korte acties te bundelen, dan kun je wellicht in een kwartier gelijk een aantal van deze acties uitvoeren en hoef je ze niet meer in te plannen. En wat geeft dat een supergevoel! Je kunt gelijk een aantal acties wegstrepen van je lijst.
Gemiddelde acties van 5-15 minuten
Voor de wat grotere acties tot ongeveer 15 minuten bekijk je per dag wanneer je even 5-15 minuten niets te doen hebt om zo'n actie uit te voeren.
Kijk je in de avond commerciële tv met veel reclameblokken in de programma's? Kijk of je tijdens deze momenten een dergelijke actie kunt doen, deze reclameblokken zijn vaak behoorlijk lang.
Grotere acties die meer dan 15 minuten tijd kosten
De acties die meer tijd kosten dan 15 minuten ga je inplannen in je agenda. Probeer daarbij een zo reëel mogelijke tijd voor in te plannen en plan dan nog wat extra tijd in om te voorkomen dat je tijd tekort komt of teveel plant.
En dan heb je nu dus alle rondzwevende en rondspokende taken uit je volle en drukke hoofd op papier gezet, de lijst korter gemaakt door te delegeren, "nee" te zeggen, taken te schrappen die je uit schuldgevoel doet; je hebt in de lijst die overgebleven is de prioriteiten bepaald, je hebt de belangrijkste taken in acties uitgeschreven en nu tot de daadwerkelijke actie overgegaan! De taak acties uitvoeren en inplannen is gedaan en blijf je in de toekomst doen om je takenlijst weg te werken.
Zoek je nog meer informatie over het inplannen van de taken in je agenda, lees dan eens deze website.
Een superleuk en handig boek waarin ook een stappenplan staat hoe je jouw hoofd leeg kunt maken van taken en deze gaat plannen is:
Loop je toch nog ergens vast, schroom niet om de hulp van een professional organizer in te schakelen.
Wil je wel zelf echt gaan opruimen maar ontbreekt het je aan een goed stappenplan of heb je tips nodig? Lees dan eens mijn volgende blogs en e-books:
- Het "schuur opruimen stappenplan" in 6 stappen
- E-book: Kledingkast opruimen in 7 stappen
- E-book: Opruimen met kinderen - 11 tips
- Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
- E-book: 12 tips - zo pak jij je bergen wasgoed aan
En het meest complete artikel over opruimen:
Opruimen: De Ultieme Gids voor een Opgeruimd Huis
Opbergers
Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.

Heb je veel moeite om jouw eigen huis te organiseren zodat het een ruimte van rust wordt? Maar ontbreekt het je aan de tijd om dit te doen? Of overzie je het niet? Overweeg dan om hulp in te schakelen. Een fijn opgeruimd huis is voor iedereen belangrijk om goed te functioneren in het leven.