Acties uitvoeren en inplannen vanuit je takenlijst: stap 5 in het leegmaken van een vol en druk hoofd

acties-uitvoeren-en-inplannen

De laatste stap naar het leegmaken van een druk en vol hoofd is gekomen: acties uitvoeren en inplannen vanuit je takenlijst. Nu ga je ook daadwerkelijk taken van je takenlijst doen. Hoe? Lees hieronder verder, ik neem je stap voor stap mee in dit proces.

Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van deze links. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!

Heb je de vorige blogs van mij al gelezen over een druk en vol hoofd hebben en hoe je deze in 5 stappen weer leeg kunt maken? Hier vermeld ik ze nog even:

  1. Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken
  2. Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
  3. Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
  4. Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
  5. Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd

Grote en kleine acties bij een taak

Als het goed is heb je de afgelopen dagen de 3 taken met de meeste prioriteit gesplitst in acties.
Daar zitten grotere en kleinere acties tussen. Er is een onderverdeling in de acties te maken:

  • kleine acties die hoog 5 minuten van je tijd kosten.
  • gemiddelde acties die ongeveer 5-15 minuten tijd kosten
  • grotere acties die meer dan 15 minuten tijd kosten

Kleine acties van hooguit 5 minuten

De acties op je lijst die minder dan 5 minuten tijd kosten ga je voortaan gelijk uitvoeren. Ja, meteen dus! Dus op het moment dat je deze actie noteert/ bedenkt: gelijk doen. Bijvoorbeeld:

  • even de tandarts bellen voor een afspraak
  • dat ene mailtje beantwoorden

Probeer dit soort kleine en korte acties te bundelen, dan kun je wellicht in een kwartier gelijk een aantal van deze acties uitvoeren en hoef je ze niet meer in te plannen. En wat geeft dat een supergevoel! Je kunt gelijk een aantal acties wegstrepen van je lijst.

Gemiddelde acties van 5-15 minuten

Voor de wat grotere acties tot ongeveer 15 minuten bekijk je per dag wanneer je even 5-15 minuten niets te doen hebt om zo’n actie uit te voeren. 
Kijk je in de avond commerciële tv met veel reclameblokken in de programma’s? Kijk of je tijdens deze momenten een dergelijke actie kunt doen, deze reclameblokken zijn vaak behoorlijk lang.

acties-uitvoeren-en-inplannen
Foto van Karolina Grabowska van Pixabay

Grotere acties die meer dan 15 minuten tijd kosten

De acties die meer tijd kosten dan 15 minuten ga je inplannen in je agenda. Probeer daarbij een zo reëel mogelijke tijd voor in te plannen en plan dan nog wat extra tijd in om te voorkomen dat je tijd tekort komt of teveel plant.

En dan heb je nu dus alle rondzwevende en rondspokende taken uit je volle en drukke hoofd op papier gezet, de lijst korter gemaakt door te delegeren, “nee” te zeggen, taken te schrappen die je uit schuldgevoel doet; je hebt in de lijst die overgebleven is de prioriteiten bepaald, je hebt de belangrijkste taken in acties uitgeschreven en nu tot de daadwerkelijke actie overgegaan! De taak acties uitvoeren en inplannen is gedaan en blijf je in de toekomst doen om je takenlijst weg te werken.

Zoek je nog meer informatie over het inplannen van de taken in je agenda, lees dan eens deze website.

Een superleuk en handig boek waarin ook een stappenplan staat hoe je jouw hoofd leeg kunt maken van taken en deze gaat plannen is:

Loop je toch nog ergens vast, schroom niet om de hulp van een professional organizer in te schakelen.

Een tip om standaard wat minder stress te ervaren en om je hoofd leeg te maken is Mindfulness toepassen. Ze hebben hiervoor bij Happy with Yoga een online cursus:

MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse e-mails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.

Tevens hebben ze daar ook Yoga abonnementen voor online yoga. Ik moet zeggen dat ik zelf van yoga ook relaxter word. Ik volg dan lessen klassikaal hier in Oud-Beijerland maar als je een online abonnement neemt bij Happy with Yoga dan heb je toegang tot vele online lessen wanneer het jou uitkomt. Voor mijzelf werkt ergens naartoe gaan en yoga doen beter dan thuis, ik word thuis afgeleid en mijn kat is dan ook nieuwsgierig wat ik aan het doen ben :-).

Practice van Happy with Yoga is een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je practice doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’. Dus heb jij een goede ruimte in huis waar je jezelf helemaal kunt terugtrekken voor yoga dan is een abonnement hier misschien wat voor jou! Het is zeker niet duur voor de vele lessen waar je toegang tot krijgt!

De abonnementen van Practice Happy with Yoga en komt in een maandabonnement, kwartaalabonnement en een jaarabonnement.

Heb je nog geen of weinig ervaring met yoga? Dan hebben ze daar ook een oplossing voor, Yoga Stap voor Stap. Een online Yogacursus voor beginners van 9 lessen. Beginnende Yogi’s leren in deze stap voor stap cursus alle basishoudingen van de Yoga aan en zo kun je op deze manier lekker thuis, wanneer jij dat wilt en op je eigen tempo tempo aan de slag met Yoga. Bij de cursus krijg je bonusvideo’s over de ademhaling, losse Yogaseries en een E-book met uitleg en plaatjes van de belangrijkste houdingen.

Voorkom een burn-out

Ik ben zelf tweemaal overspannen geweest in mijn leven en heb op tijd aan de bel getrokken (of mijn lichaam trok aan de bel door mij spit te bezorgen) om erger te voorkomen. Het kostte al veel moeite om uit de overspannenheid te komen, laat staan hoelang dat geduurd had als ik echt in een burn-out was terecht gekomen. Gelukkig is dat niet gebeurd. En ik hoop ook dat jij niet in een burn-out terechtkomt.

Maar mocht jij al erg (lang) overspannen zijn door langdurige stress, of het nu is van een vol hoofd met to-do’s of andere zaken (erbij), voorkom dan dat je in een echte burn-out komt. Eenmaal in een burn-out is het heel lastig om eruit te komen. Is de stap om hier externe hulp voor te vragen een te hoge drempel voor je dan is een online cursus voor burn-out preventie wellicht iets voor jou.

Je kunt ook eerst een online burn-out preventie test doen met eventueel een coaching gesprek. Een vragenlijst helpt jou om te ontdekken of je daadwerkelijk risico loopt op het krijgen van een burn-out.

Of download gratis een e-book over burn-out preventie.

Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach 

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben lid van Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers NBPO

Ik maak deel uit van het vrouwennetwerk ViZi
Ik ben lid van ZZP Nederland 

Ik maak deel uit van Startersnetwerk Hoeksche Waard en van Ondernemersvereniging Hoeksche Waard

Mijn opleiding heb ik gedaan bij Ilona Visker