NBPO Professional Organizer/ Opruimcoach Hoeksche Waard

Opruimen & keuzes maken – 16 tips

opruimen & keuzes

Opruimen & keuzes maken…… voor veel mensen is dit het moeilijkste deel van het opruimproces. Als je veel spullen hebt en er moet echt een heleboel weg dan betekent dat dus veel keuzes maken. En dat kost best veel energie. Een proces wat je dus zorgvuldig aan moet pakken en waar niet te lichtvoetig over gedacht moet worden. Plan er genoeg tijd voor in. Van sommige spullen is het wellicht makkelijk beslissen wat weg kan en wat blijft. In dit blog geef ik je een aantal tips om het maken van keuzes tijdens opruimen makkelijker te maken.

Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Ik link naar producten die relevant zijn voor dit bericht. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!

Redenen om spullen tot nu toe te bewaren

Als jouw huis vol staat met spullen, dan heb je tot nu toe alleen maar redenen gehad om deze spullen te bewaren. Hele uiteenlopende redenen zoals “er was nog genoeg ruimte om dit te bewaren” tot “dit servies was van mijn oma” en “hier heb ik dierbare herinneringen aan”. Ook “wellicht komt het ooit van pas” is een hele bekende. Maar je wilt opruimen en dus moeten er andere redenen gaan komen, namelijk redenen om spullen los te laten.

Loslaten

Het loslaten van spullen is daarentegen dus voor veel mensen moeilijk. Zeker als hier emoties bij zitten. En dat is vaak het geval bij oudere mensen die jarenlang spullen hebben verzameld in hun huis, die hun hele geschiedenis weergeven. Als er dan verhuisd moet worden naar een wat kleinere woning of zelfs een verzorgingshuis dan moeten er veel keuzes gemaakt worden. Ik schreef er ook een blog over:

Uiteraard zijn er ook schrijnende gevallen van mensen met psychische problematiek die enorm vasthouden aan spullen en deze ook verzamelen; dit heet hoarding. Je kunt er hier meer over lezen. Opruimen & keuzes maken is bij deze mensen een enorm langdurig proces.

Maar er zijn ook genoeg andere mensen die veel spullen in huis hebben en door de bomen het bos niet meer zien. Tijd om de tips te geven die jou helpen met het maken van keuzes tijdens het opruimen.

Tip 1 – vragen die jij jezelf kunt stellen bij het opruimen & keuzes maken

  • Word je hier blij van; oftewel geeft dit item jou de zogenaamde “spark joy” zoals Marie Kondo dit noemt?
  • Gebruik je het regelmatig?
  • Is het nog heel?
  • Pas je het nog?
  • Heb je het dubbel?
  • Heb je er genoeg ruimte voor?
  • Kun je het onderhouden qua tijd en/of geld?
  • Is het gezondheid bevorderend? (denk aan sportartikelen of een blender om smoothies te maken)
  • Is schuldgevoel de reden dat je dit bewaart?
  • Zou je het weer kopen als het nu in de winkel lag?
  • Geeft het jou meer energie?
  • Is dit iets wat in de toekomst mogelijk waardevoller wordt?

Ik schreef ook een uitgebreide blog over ontspullen:

Tip 2 – de twijfeldoos

Deze tip komt even tussendoor. Want je mag uiteraard ook best twijfelen over sommige spullen. Als ik in het opruimproces met een klant spullen tegenkom waarover de klant eigenlijk nog geen keuze kan maken dan stel ik weleens voor om deze als “twijfel” of “kennis” te bestempelen.
Deze spullen kunnen bijvoorbeeld in een speciale “twijfeldoos” of krat.
Deze doos zou de klant dan in de schuur kunnen zetten en een bepaalde periode met zichzelf afspreken, zoals bijvoorbeeld 3 of 6 maanden.
Is er na deze periode geen enkele behoefte geweest om iets uit de twijfeldoos te pakken dan is de conclusie dat al deze spullen alsnog weg kunnen. Dus het kan zeker helpen met het maken van keuzes.

opruimen & keuzes
Maak tijdens het opruimen een twijfeldoos

Om je te helpen met de keuzes geef ik hieronder redenen waarom bepaalde spullen weg kunnen:

Tip 3 – etenswaren over de datum

Ga eens jouw koelkast, vriezer en voorraadkast nalopen om te kijken of er etenswaren over de datum zijn. Je zult verbaasd zijn hoe veel dat nog is! Bij gedroogde artikelen hoef je niet zo erg de einddatum aan te houden, het zal best nog even goed zijn na de datum. Maar andere producten gooi je het beste weg!

Tip 4 – verzorgingsproducten die te lang open staan

Wat voor etenswaren geldt, geldt ook voor verzorgingsproducten. Eenmaal open hebben ze een beperkte houdbaarheidsdatum. Zo staat er eigenlijk altijd wel een plaatje van een potje met open deksel met een getal erin op het product. Staat er “6” in dan is het product maximaal 6 maanden houdbaar na opening. Plak een etiketje op het product als je het opent, zo kun je goed in de gaten houden wanneer het weg kan.

Tip 5 – gelezen boeken

Boeken vallen in de categorie “moeilijk” bij het maken van keuzes. Veel mensen bewaren boeken met de reden dat ze deze “ooit” gaan lezen, al staan ze al jaren in de kast te wachten op dat doel. In dat kader zou je kunnen zeggen ooit=nooit. Ook al gelezen boeken worden bewaard, om ze nog een keer te lezen. Wees realistisch en bedenk wat een ruimte al deze “ooit” boeken innemen. Bewaar alleen die exemplaren die jou echt spark joy geven. Een e-reader kan de oplossing zijn, dat neemt geen ruimte in.

EreadersEreaders

Tip 6 – dubbele spullen

In huizen waar flink opgeruimd wordt is het standaard: je komt een hoop dubbele, driedubbele of nog meer van hetzelfde tegen. Omdat er zoveel spullen waren werden bepaalde items ook niet meer gevonden en dus weer opnieuw gekocht. Wees bij het opruimen realistisch wanneer het handig is om wat dubbel te hebben en wanneer niet.

Ik verwijs ook naar mijn blog Mijn 10 gouden opruimregels. Daarin geef ik 10 “regels” die jou helpen bij een goede aanpak van het opruimen en ook hoe je het daarna opgeruimd houdt. Twee van die regels zijn “zorg dat alle spullen een vaste plek hebben” en “ruim zoveel mogelijk in categorieën op”. Dit moet helpen om te voorkomen dat je veel dubbele spullen verzameld omdat je ze niet meer kunt vinden.

Tip 7 – kleding

Vooral voor vrouwen vaak een lastig onderwerp in het opruimen & keuzes maken. Samenvattend kun je kleding welke je bijvoorbeeld een jaar niet hebt gedragen weg doen, want waarom hangt het al een jaar onaangeroerd in de kast? Wellicht vind je die ene jurk toch niet leuk genoeg. Of kleding welke je niet meer past maar bewaart voor het geval je ooit weer maat 38 aan kunt. Wees hier realistisch en schat de kans in dat je het ooit nog gaat passen. En zo ja, gun jezelf misschien dan nieuwe kleding, dat is ook een optie. Dan kan de berg maat 38 weg uit je kast. Het gaat dan eigenlijk puur om acceptatie.

Zeeman: Onze basics zijn van alle tijden

Tip 8 – kapotte spullen

Bewaar jij veel kapotte spullen? Omdat je ze ooit nog gaat maken of laten maken? Waarom heb je dat nog niet gedaan? Vraag jezelf af of je de spullen het waard vindt om nog te laten maken? Wil je daar nog je geld of energie aan uitgeven? Of kun je ze beter naar grofvuil wegbrengen? Dit geldt ook voor kapot speelgoed.

Tip 9 – hobbyspullen

Misschien herken je het wel; je hebt ooit jaren geleden een leuke creatieve hobby gehad waar je best veel geld aan uitgegeven hebt, maar je hebt ondertussen een gezin en kunt de tijd niet meer vinden om de hobby aan te pakken. De “daar-ga-ik-ooit-nog-mee-verder” spullen zijn dat. Die staan nog in een kast ergens en je vindt het zonde om ze weg te doen, wellicht ook omdat het duur is geweest. Wees ook hier realistisch, zeker als de spullen er al jaren staan of als je van meerdere hobby’s spullen hebt staan. Maak dan de keuze voor één en plan daar bewust tijd voor in. En kijk of je de overige hobbyspullen kunt geven aan iemand die er wel mee bezig is.

Tip 10 – bergen (oude) administratie

Dit kom ik geregeld tegen als ik bij mensen opruim. Stapels en mappen vol met administratie. Wist je dat je maar een beperkt deel hoeft te bewaren? En heb je al overwogen om de boel in te scannen? Dan neemt het geen fysieke ruimte meer in. Wil je weten wat en hoe lang je het moet bewaren, kijk dan hier.

opruimen & keuzes
Heb jij ook administratie van vele jaren in huis?

Tip 11 – servies & bestek

Als jij je keukenkastjes opentrekt, hoeveel borden, kommen, mokken, kopjes en glazen heb jij staan? En hoeveel vorken, messen en lepels en andere keukengerei? En hoeveel procent gebruik jij daar daadwerkelijk van? Als je elke dag afwast dan heb je helemaal niet zoveel nodig. En met visite dan? Ja, dan is het handig om extra te hebben. Dus kijk realistisch naar de hoeveelheid die je dagelijks gebruikt en afwast en bewaar desnoods de “grote visite” spullen ergens anders in een kast of in een doos. Hou je te weinig goed servies over, ga dan pas nieuwe kopen.

Tip 12 – gekregen spullen en spullen van anderen

We kennen allemaal wel de categorie spullen die je ooit gekregen hebt maar niet gebruikt. Bewaar je ze uit schuldgevoel? Dat is niet nodig, eenmaal gegeven mag jij bepalen wat je ermee doet. Dus kun je ze ook wegdoen aan een goed doel bijvoorbeeld. Of geef gelijk eerlijk aan bij de gever dat je iets niet mooi vindt of niet wilt hebben. Als de ander daar dan boos van wordt dan is dat in feite jouw probleem niet, ze hadden ook kunnen vragen wat je leuk had gevonden om te krijgen. Ook spullen van anderen die in opslag staan op jouw zolder, is dat echt nodig? Ik snap het als het gaat om spullen die een kind meeneemt als het uit huis gaat. Maar heb jij ook spullen van een erfenis staan die je eigenlijk niet wilt? Weg ermee! Het belast jouw leven.

Tip 13 – lege dozen

De afgelopen jaren heb je aardig wat apparatuur gekocht, van televisie tot een nieuwe telefoon of iPad, of een blender voor in de keuken. Al die dozen bewaar je misschien op zolder of in de garage vanwege de garantietermijn. Is de garantietermijn verstreken, weg ermee! Moet de doos echt nog even bewaard blijven, kijk dan of je meerdere dozen in elkaar kunt stoppen. Of je maakt ze plat. Plan regelmatig een opruimsessie in om dit soort zaken weer op te ruimen.

opruimen & keuzes
Afbeelding van jacqueline macou via Pixabay

Tip 14 – textiel

Kijk eens goed in je kasten hoeveel jij van het volgende hebt: handdoeken, keukensets, vaatdoeken, beddengoed, gastendoekjes. Hoeveel heb je daar echt van nodig? Als je gewoon elke week je wassen draait? Hoe vaak verschoon jij je bed? Hoe lang doe jij met een handdoek voordat deze in de was gaat? Reken dan uit hoeveel je nodig hebt en tel dan een klein beetje extra. Bekijk al je textiel eens op deze manier. Koop pas wat nieuws als je na de opruimsessie niet meer genoeg goed textiel over hebt.

Zeeman: Het beste huishoudtextiel voor de laagst mogelijk prijs

Tip 15 – prullaria

Hoe groot is deze categorie in jouw huis? Meestal zitten deze spullen in de zogenaamde rommellade. Allemaal spullen die niet in een bepaalde categorie vallen, waarvan je niet weet waar je het moet opbergen, maar die wellicht ooit wel nodig zijn. Deze lade hebben we allemaal, ik ook. En meestal gebruik ik er haast niets uit. Misschien eens een elastiek of secondelijm, zelden andere dingen. Ook deze prullariacategorie kun je met regelmaat eens goed doornemen.

Tip 16 – herinneringen en foto’s

Misschien ligt jouw zolder wel vol met dozen vol met herinneringen. Oude schoolspullen. Alle tekeningen en knutsels van je kinderen. Je dagboeken. Fotoalbums. Waarschijnlijk kun je er moeilijk afstand van nemen omdat deze spullen een bepaalde emotie oproepen. Maar als het erg veel is dan is het ook ballast. Veel spullen geven chaos en rommel, ook in jouw hoofd. Kijk of je een keuze kunt maken uit de meest dierbare herinneringen en deze doe je in een mooie herinneringendoos. Van andere spullen kun je een foto nemen, als je bang bent dat het uit je herinnering gaat. Maar onthoud: herinneringen bewaar je vooral in je hart en niet op zolder.

Cursus minimaliseren

Wil je wat drastischer te werk gaan en een heleboel spullen in jouw leven wegdoen? Ben je het zat om veel spullen te hebben dan kun je ook gaan minimaliseren. Je kunt natuurlijk zelf drastisch gaan minimaliseren maar als je het wat rustiger aan wilt pakken met een stok achter de deur, dan is een cursus wellicht iets voor je. Bij de Happy Yoga Academy vind je een cursus die jou in 7 weken meeneemt naar een minimalistische levensstijl.

Dit is een online cursus om aan de slag te gaan met Minimalisme. Het doel van deze cursus is om meer tijd ruimte en vrijheid in je leven te vinden. De cursus is verdeeld in 4 modules om dit te bereiken. Module 1 ‘Ontspullen’ om de externe omgeving op te ruimen en opnieuw in te richten. Module 2 ‘Consuminderen’ om meer financiële ruimte te vinden, beter met de aarde om te gaan en te werken aan onthechting van spullen. Module 3 ‘Versimpelen’ om meer tijd vrij te maken in het leven, en Module 4 ‘Bewustwording’ om de vrijgekomen vrijheid te optimaliseren door middel van focus en te benutten door doelen op te stellen. Tot slot volgt de bonusmodule ‘Minimalisme met een gezin’ om tools te geven om te minimaliseren met kinderen. Bij de cursus krijg je voor iedere module een werkboek met opdrachten, afbeeldingen en video’s voor verdere verdieping en modellen om in te vullen/ kleuren behorend bij de opdrachten.

Conclusie

Zoals je aan de lijst hierboven ziet zijn er heel veel spullen waar we vaak aan vasthouden, en niet altijd om de juiste redenen. En deze lijst is nog niet eens compleet. Ik hoop dat je met de vragen van tip 1 en de tips erna qua spullen al een stuk opgeruimder kunt geraken. Dat opruimen & keuzes maken een stuk makkelijker is geworden nu je dit weet.

Ik schreef nog veel meer blogs over opruimen, een selectie:

Wil je nog meer lezen over keuzes maken? Lees dan dit artikel eens. Of raadpleeg eens een boek:

Bol.com heeft een heleboel handige producten in de categorie opruimen.

Wil je graag aan de slag met opruimen in je huis? Dan is dit boek een aanrader, het heeft voor meerdere problemen een stappenplan om een nieuwe gewoonte aan te leren. Voor het opruimen van je huis, administratie, opzetten huishoudschema, leegmaken van het hoofd:

Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi, handig en overzichtelijk opbergen.

Heb je veel moeite om jouw eigen huis te organiseren zodat het een ruimte van rust wordt? Maar ontbreekt het je aan de tijd om dit te doen? Of overzie je het niet? Overweeg dan om hulp in te schakelen. Kijk hier voor meer informatie en blijf niet met het probleem zitten. Een fijn opgeruimd huis is voor iedereen belangrijk om goed te functioneren in het leven.

De Bezem door je Leven  |  ontzorgt door VOOR of MET jou op te ruimen  |  voor een opgeruimd huis en hoofd

Laat mij je helpen!

Neem contact met me op als...

... je als zo vaak geprobeerd hebt om je huis op te ruimen maar het lukt je niet

... het opruimen te overweldigend is en je weet niet hoe en waar te beginnen

... je gaat verhuizen en je wilt eens lekker de bezem door je spullen halen

... je wilt opruimen voordat je huis te koop komt

... je de spullen van een overleden partner/ ouder moet opruimen

... je graag een overzichtelijk en opgeruimd huis wilt maar je hebt echt geen tijd om hier veel tijd aan te besteden

... jouw administratie een chaos is en je daardoor wellicht schulden oploopt

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach 

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben lid van

en maak deel uit van

De Bezem door je Leven  |  ontzorgt door VOOR of MET jou op te ruimen  |  voor een opgeruimd huis en hoofd