Inrichten thuiswerkplek: 7 tips

Inrichten van je thuiswerkplek is heel actueel geweest tijdens de coronapandemie omdat we we massaal thuiswerkten. Echter is daarna het hybride werken steeds normaler gaan worden, dus deels thuis werken en deels op kantoor. Het kan best een uitdaging zijn om een goede thuiswerkplek te creëren, daarom geef ik je in dit blogartikel 7 tips.
Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van deze link. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij Bol.com en So Clever. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!
Heb je mijn andere blogs met betrekking tot thuiswerken en werkplektips al gelezen? Je kunt dat nog hier doen:
- 5 tips voor een opgeruimd kantoor
- 3 tips voor werken aan de eettafel
- thuiswerken tijdens corona
- Werkplek organiseren in 5 stappen
Om thuis een goede werkplek in te richten heb ik de volgende tips:
Tip 1. Inrichten thuiswerkplek: aparte kamer of ruimte gebruiken
Probeer een eigen kamer te gebruiken die je kunt afsluiten of afschermen na de werkdag, dus niet de slaapkamer! Liever ook niet de eettafel. Dat maakt het lastig om je werk en privé gescheiden te houden.
Tip 2. Inrichten thuiswerkplek: kies goede kantoormeubelen
Zorg voor een goed bureau en een goede bureaustoel. Je zit heel wat uurtjes op deze plek dus om allerlei rug/ schouder/ nekklachten te voorkomen is het belangrijk dat je goed zit. Laat je adviseren en koop niets de goedkoopste bureaustoel!
Ik schreef ondertussen veel blogs over opruimen:
- Het "schuur opruimen stappenplan" in 6 stappen
- In 6 stappen naar een opgeruimde kledingkast
- Opruimen als je ouder wordt en 5 handvatten om dit beter te laten verlopen
- Opruimen met kinderen - 11 tips
- Opruimen: De Ultieme Gids voor een Opgeruimd Huis
- Mijn 10 gouden opruimregels
- Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
- 15 valkuilen bij het opruimen
Tip 3. Inrichten thuiswerkplek: regel goed internet
Zorg voor een goede internetverbinding. Niets is zo hinderlijk als niet door kunnen werken door een haperende verbinding. Of om tijdens een Zoommeeting met collega's ineens de verbinding te verliezen. WiFi versterkers kunnen daarbij helpen. Vraag bij je internetprovider naar de mogelijkheden.
Tip 4. Opgeruimde en inspirerende ruimte
Zorg voor een opgeruimde ruimte, niet vol met rommel. Zet een mooie plant of ander object neer wat jou inspireert als je ernaar kijkt. Planten zijn ook gezond. Het inrichten van je thuiswerkplek hoeft niet een saaie kille ruimte op te leveren.
Tip 5. Opgeruimd bureau
Houd je bureau zo opgeruimd mogelijk, dat geeft veel rust. Lees mijn blog 5 tips voor een opgeruimd kantoor voor meer tips hierover. Tevens schreef een collega van mij een blog over het organiseren van je werkplek in 5 stappen.
Tip 6. Zo min mogelijk prikkels
Zorg voor zo min mogelijk externe prikkels die jou afleiden van je werk. Wellicht werk je thuis juist rustiger dan in een drukke kantoortuin. Maar het kan ook zijn dat allerlei huishoudelijke taken of de huisdieren jou steeds afleiden van het werk.
Tip 7. Afspraken maken bij een gedeelde ruimte
Deel je een werkkamer met een ander gezinslid? Maak dan afspraken met betrekking tot vergaderingen en telefoongesprekken. Of stem tijden op elkaar af, zodat je er ook regelmatig alleen kunt werken.

Werk je aan de eettafel? Lees hier mijn bericht met tips als je toch aan de eettafel moet werken.
Met bovenstaande tips moet het lukken met het inrichten van een goede thuiswerkplek.
Wil je meer weten over het inrichten van een thuiswerkplek? Lees dan eens dit artikel.
En hier een aantal nuttige boeken over thuiswerken:
Heb jij een vol hoofd met alles wat je nog moet doen en onthouden? Wil je weten hoe jij je volle hoofd leeg kunt maken? Ik schreef er een reeks blogs over:
- Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken
- Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
- Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
- Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
- Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
- Acties uitvoeren en inplannen vanuit je takenlijst: stap 5 in het leegmaken van een vol en druk hoofd
Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.

Bij Bol.com hebben ze alles voor het inrichten van een goede werkplek thuis. Van bureau, tot bureaustoel, van laptop tot muis, van kabel tot voetensteun.
Heb je veel moeite om jouw eigen huis te organiseren zodat het een ruimte van rust wordt? Maar ontbreekt het je aan de tijd om dit te doen? Of overzie je het niet? Overweeg dan om hulp in te schakelen. Kijk hier voor meer informatie en blijf niet met het probleem zitten. Een fijn opgeruimd huis is voor iedereen belangrijk om goed te functioneren in het leven.