Skip to main content
Opruimcoach Rotterdam & Hoeksche Waard / Declutter & Organizing Coach Rotterdam and area

Thuiswerken tijdens corona

thuiswerken tijdens corona

Tips voor een goede & opgeruimde thuiswerkplek

We zijn het inmiddels wel gewend, thuiswerken tijdens corona. Alweer meer dan een jaar zijn we veel meer thuis door deze pandemie. Sommigen van ons werkten al volledig thuis of afwisselend thuis en op kantoor, maar anderen hebben als over kop vorig jaar een thuiswerkplek moeten creëren. En in veel gevallen is dat de eettafel geworden bij gebrek aan ruimte voor een werkplek. 

Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij Bol.com en So Clever. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Ik link naar producten die relevant zijn voor dit bericht. Dank je wel alvast!

Grens tussen privé en werk is erg dun

Velen hebben het afgelopen jaar ook ervaren dat de scheiding tussen werk en privé een stuk lastiger is met thuiswerken. Als je naar kantoor gaat dan heb je de reis erheen, een plek op kantoor wat je achter kunt laten na een dag werken, en de reis terug om los te komen van het werk. Dat is ineens toch wel anders als bij thuiswerken tijdens corona. En zeker als dat ineens elke dag is. 

Extra belangrijk is dan dat je een fijne en opgeruimde werkplek hebt thuis. Laten we daar eens naar kijken.

Ruim 1100 mensen gingen je al voor!

Krijg eindelijk het overzicht terug in huis!
Want je bent die chaos in je huis helemaal zat. Ontvang de 15 meest gemaakte opruimfouten als e-book en leer hoe het dan wel moet. Alle tips handig in 1 boek. Je schrijft je dan in voor mijn nieuwsbrief vol opruim- & organizingtips! Tevens blijf je op de hoogte van mijn activiteiten.

.

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Werkplek aan de eettafel

Het mag duidelijk zijn dat dit niet de voorkeur heeft. Naast het feit dat de eettafel vaak niet de juiste hoogte heeft en ook niet in hoogte verstelbaar is, is het ook geen afgebakende werkplek om rustig aan te werken en om de boel los te laten aan het einde van de dag. Vaak blijft alles staan zoals de laptop, een 2e scherm en ander apparatuur. Daardoor is het veel rommeliger in huis. En van rommel wordt je onrustig in je hoofd.

Daarnaast kan de woonkamer/ eetkamer/ keuken een plek zijn waar je snel afgeleid wordt. Zeker als er meer mensen in huis zijn die regelmatig langs komen om wat eten te pakken of misschien ook noodgedwongen aan dezelfde tafel moeten werken. Nu gaan de kinderen gelukkig wel weer naar school (april 2021) maar in de tijd dat zij thuis onderwijs volgden tijdens de 1e en 2e corona lockdown was de eettafel ook de plek waar zij schoolwerk moesten doen. Probeer dan nog maar eens rustig te werken.

Is het nu echt niet anders mogelijk dat je aan de eettafel werkt, zoek dan naar een systeem waarbij je elke dag zoveel mogelijk werkspullen toch van de tafel haalt. Kijk of je een ladekast, trolley of krat kunt gebruiken om je spullen na werktijd op of in te zetten en deze uit het zicht op te bergen. Dat kan al helpen bij de scheiding tussen werk en privé en dan wordt je in je privétijd niet constant herinnert aan je werk. Ook is het makkelijker de verleiding om toch nog even te gaan werken te weerstaan. 

Inrichten van je werkplek

Heb je wel de luxe van een aparte werkplek in huis? Bijvoorbeeld echt een kamer of een deel van de zolder. Of wellicht een hoek in de woonkamer? Zorg dan voor een goed bureau en belangrijker nog…..voor een goede bureaustoel! Het kan veel rugklachten voorkomen. 

Zorg ook voor een goede WiFi/ kabelverbinding en goede apparatuur, maar wellicht krijg je deze van je werkgever. 

thuiswerken tijdens corona

Richt je werkplek rustig en inspirerend in. Let goed op waar je afgeleid van raakt en waar je juist meer gefocust van kan werken. Sowieso zal bijna iedereen het meest productief werken in een opgeruimde omgeving maar daar komen we straks op. 

Hoe staat je bureau? Bij het raam? Kijk je de kamer in of naar buiten? Hoe is het licht wat op je computerscherm valt? Allemaal zaken waar je op moet letten. Afhankelijk van de ruimte die je hebt kun je met al deze zaken rekening houden om zo prettig mogelijk te kunnen werken. 

Zet een mooie plant of iets van kunst op je bureau. Of misschien wil je een heel leeg bureau. Zorg voor een ladekast in de buurt waar je alle werkspullen kunt opbergen. Gebruik lade- of bureau-organizers om je spullen overzichtelijk op te bergen. 

En heel belangrijk: sta regelmatig op en beweeg! Doe rekoefeningen, ga koffie halen en een rondje wandelen. 

Hoe houd je jouw werkplek opgeruimd?

Of je nu aan de eettafel werkt of een eigen kantoorruimte in huis hebt, je werkt het beste in een opgeruimde omgeving. Hoe krijg je dat zo en vooral, hoe houdt je dat zo?

Organiseer sowieso jouw papierwerk, voor zover je dat nog hebt. Maak een bakje met “te doen” “te betalen” of “archiveren”. Zo voorkom je dat je stapeltjes papier op je bureau creëert.

In het vorige stuk noemde ik al het aanschaffen van leuke bureau- en of lade-organizers. Deze kunnen je helpen om te organiseren en maken het ook makkelijker om het netjes te houden. Als je een vakje hebt voor paperclips, voor pennen, voor enveloppen etc. dan is het ook echt leuker om deze spullen daar terug te leggen. Doe dat ook! Zorg voor een vaste plek en leg alles daar ook terug als je klaar bent met gebruiken. Dus leg die perforator terug in je la en je pen terug in het pennenbakje. Dat scheelt al de helft met opruimen.

Zit je werkdag erop? Hou dan nog een kort opruimrondje. Enkele maanden geleden schreef ik daar al over, het 15-minuten opruimrondje in huis. Dit kun je ook toepassen op je werkplek. En wellicht heb je dan maar 5 minuten nodig. Vijf minuten aan het einde van elke werkdag om de volgende werkdag lekker opgeruimd te kunnen starten. Zo houd je thuiswerken tijdens corona vol.

Ik schreef ook enkele blogs over het opruimen van je werkplek:

Wil je meer lezen over corona en thuiswerken? Lees deze informatie van de Rijksoverheid.

Wil je jouw huis opruimen? Dan heb ik ook veel tips voor jou in onderstaande blogs:

Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.

Heb je veel moeite om jouw eigen huis te organiseren zodat het een ruimte van rust wordt? Maar ontbreekt het je aan de tijd om dit te doen? Of overzie je het niet? Overweeg dan om hulp in te schakelen. Een fijn opgeruimd huis is voor iedereen belangrijk om goed te functioneren in het leven.

Om iedereen te kunnen helpen met opruimen heb ik ook digitale producten ontwikkeld, zoals opruimchallenges. Zoals bijvoorbeeld deze 120 dagen opruimchallenge: