Alle ballen in de lucht houden – 7 tips om niet overspannen te raken

alle-ballen-in-de-lucht-houden

Lieve vrouw, lieve jij. Ren jij jezelf altijd voorbij om ben jij constant bezig met alle ballen in de lucht houden? Ben je dat helemaal zat? Hou je het eigenlijk niet meer vol? Heb je voor jouw gevoel eigenlijk niet echt iets helemaal op orde? Heb je nooit tijd voor jezelf?

Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Ik link naar producten die relevant zijn voor dit bericht. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!

Druk, druk en nog eens druk

Je hebt een leven met gezin en/of carrière en ben je je hebt het gevoel dat je even het overzicht en de regie kwijt bent in bijvoorbeeld het huishouden en de administratie. Of er moet echt eens goed opgeruimd worden maar je weet niet waar je moet beginnen. In een poging alles toch voor elkaar te krijgen ben je jezelf aan het voorbij rennen. Het moet anders, maar je weet niet hoe. Je bent er van overtuigd dat jij dat allemaal moet doen want een ander doet het niet. Je partner heeft het ook druk, dus doe jij het maar. De kinderen moeten toch eten, naar school, naar bed, naar sport etc.

alle ballen in de lucht houden
Houd jij alle ballen in de lucht en gaat dat ten koste van jouzelf?

Ik begrijp je, ik snap je, ik ben daar ook geweest. Altijd maar aan het rennen. Altijd maar alle ballen in de lucht houden. Tot je jezelf helemaal voorbij rent en opgebrand raakt.
En geloof me, je schiet er weinig mee op. Want het kan leiden tot een hele lange tijd tot erg weinig in staat zijn. Een burn-out noemen ze dat. Of het voorstadium ervan: overspannen zijn maar nog wel enigszins functioneren. Daar ben jij niet bij gebaat maar je omgeving ook niet. Want ineens val je helemaal weg, kun je niets meer, je bent gewoon op. En op dat punt wil je niet komen, dus ben je nu bezig met deze slopende route naar een burn-out? Stop dan nu. Trek aan de rem. Neem rust. Zoek hulp. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Echt niet. Jij bent niet alleen verantwoordelijk voor alles.


Hieronder geef ik je een aantal tips om jouw taken vol te kunnen houden, hoe jij als spil van het gezin ervoor zorgt dat je niet omvalt en alles toch blijft draaien:

Tip 1 – stel grenzen, leer “nee” zeggen

Het is een feit dat de meeste mensen die in een burn-out terecht komen vaak moeite hebben met het stellen van hun grenzen en nogal makkelijk ja zeggen. Vooral bij vrouwen is dat een struikelblok, want we voelen ons vaak verantwoordelijk en nemen van nature allerlei (zorg) taken op ons. Maar het gevolg kan dus zijn dat jij teveel hooi op je vork neemt en steeds meer ballen hoog moet houden. Kijk dus eens of je wat vaker “nee” kunt zeggen.

Tip 2 – perfect bestaat niet

Vergelijk jezelf niet met anderen, ook wij vrouwen zijn daar erg goed in. We denken vaak dat die andere moeders op het schoolplein alles perfect voor elkaar hebben. Maar ik ga je zeggen: perfect bestaat niet en zelfs in de gezinnen waar alles vanzelf lijkt te lopen zijn er zaken die niet goed gaan of vergeet je gemakshalve hoeveel planning dat nodig heeft en zie je het netwerk wat zo’n gezin heeft vaak niet. Vergeet niet: je kunt simpelweg niet zoveel dingen voor de volle 100% goed doen. Je kunt niet de perfecte moeder, werknemer en partner tegelijk zijn. Dus accepteer dat en laat het los. Het frustreert alleen maar om constant te moeten constateren dat het je niet lukt.

alle ballen in de lucht houden
Perfectie bestaat niet

Tip 3 – vraag hulp aan partner en anderen – wat kun je uitbesteden?

Naast nee leren zeggen en accepteren dat perfectie niet bestaat kun je jezelf ook de vraag stellen of JIJ alles moet doen of dat je ook wat taakjes uit kunt besteden. En als je jouw gezin runt met een partner en jullie werken allebei dan is het wel zo eerlijk om de taken evenredig te verdelen. Je hoeft echt niet alles alleen te doen, een gezin runnen is teamwork. En wellicht zijn de kinderen al groot genoeg om wat taakjes op zich te nemen. Zo leren ze ook dat het er nu eenmaal bij hoort. Want wie heeft ooit bepaald dat JIJ alleen verantwoordelijk bent voor alle ballen in de lucht houden?

Denk ook na over een werkster bijvoorbeeld, mits je jezelf dat natuurlijk financieel kunt veroorloven. Zo heb ik er enige jaren geleden voor gekozen om mijn huis niet meer zelf schoon te maken maar meer te gaan werken (omdat ik dat leuk vind) en wat geld te besteden aan een werkster.

Tip 4 – leer goed plannen & organiseren – plan ook gaten in je tijd

Een gezin runnen is net een bedrijf runnen. En dat loopt het beste als je alles goed plant en organiseert. Als je daar niet goed in bent dan kun je dat uiteraard leren en hulp erbij vragen. Plan elke week een moment in om met je partner de agenda’s naast elkaar te leggen en SAMEN naar de planning te kijken. Wat moet er geregeld worden en wanneer? Schrijf ook echt alles op wat je moet doen, je hoofd is niet gemaakt voor het onthouden van al jouw taken, dat is doodvermoeiend. Gebruik evt een planner of een online planningstool (zoals Trello) om niets te vergeten. En als je een planning maakt voor bijvoorbeeld aankomende week, kijk dan ook eens of je gaten in je agenda kunt plannen. Dat je niets doet. Of daar kun je evt. een spoedklus noteren of als iets niet gelukt is op een andere dag door onvoorziene omstandigheden. Plan dus zeker niet alles helemaal vol!

alle ballen in de lucht houden
Maak een goede planning

Tip 5 – maak een realistische takenlijst en bepaal je prioriteiten

Bij het plannen en organiseren komt nog wat meer kijken, namelijk dat jouw takenlijst realistisch is en dat je jouw prioriteiten bepaalt. Anders plan je waarschijnlijk teveel in of te weinig tijd voor een taak.

Ik schreef een hele serie blogs over het leegmaken van een vol en druk hoofd, vol met to-do’s en hoe je dat in 5 stappen oplost. Van in je hoofd naar een realistische to-do lijst op papier en in je agenda:

Tip 6 – zorg voor een opgeruimd huis want dat geeft rust

Het klinkt cliché maar het is echt zo: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Heb jij een druk en actief leven zorg er dan voor dat jouw thuis een basis is van rust. Een thuis waar je niet steeds moet zoeken naar jouw spullen. Een thuis waarin jij kunt ontspannen als het werk klaar is. Waar je een boek kunt lezen of spelletjes kunt doen met je kinderen. Waar je aan een opgeruimde eettafel samen je weekplanning kunt doornemen. En dan zal je misschien wel denken: ik heb geen tijd om op te ruimen! Maar investeer echt in een keer goed opruimen, desnoods dus met hulp. Pas Mijn 10 gouden opruimregels toe en maak een gewoonte van deze dingen. Dan lukt het ook steeds beter om het huis opgeruimd te houden.

Ik schreef meerdere blogs over opruimen, zoals Het “schuur opruimen stappenplan” in 6 stappen en In 6 stappen naar een opgeruimde kledingkast. Wil je echt ontspullen/ minimaliseren lees dat eens Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd. Waarom het fijn is om een huis op orde te hebben maar waarom dit vaak niet goed lukt: Je huis op orde – waarom dat zo fijn is maar vaak niet lukt.

alle ballen in de lucht houden
Opgeruimd huis = opgeruimd hoofd

Tip 7 – plan bewust selfcare tijd in

En last but not least: plan naast die gaten in je agenda ook bewuste selfcare momenten in. Want je zult vast wel deze opmerkingen herkennen “ik heb geen tijd meer om te lezen” of “ik heb het te druk, ik kom nooit meer aan mijn hobby toe”. De enige manier om hier wel aan toe te komen is naast prioriteren het bewust hiervoor tijd inplannen. Overleg dat ook met jouw partner en plan voor beiden selfcare tijd in zodat de andere dan op de kinderen kan letten. Het is zo nodig! En vergeet ook niet om samen tijd in te plannen, bijvoorbeeld een date night. Regel oppas en plan dit regelmatig in. Naast het runnen van een gezin en het allebei hebben van een baan een druk sociaal leven is het zo belangrijk om ook nog steeds geliefden van elkaar te zijn en daarvoor tijd in te plannen.

Plan je niet regelmatig tijd voor jezelf in dat wordt het op een gegeven moment onmogelijk om alle ballen in de lucht te houden.

Tip 8 – huur een professional organizer in

Heb je totaal geen overzicht meer, weet je niet waar te beginnen of heb je een duwtje in de rug nodig? Als professional organizer kan ik je helpen bij het creëren van rust, ruimte & overzicht door hands on te helpen met het opruimen, op orde brengen en structuren van je huis(houden), je administratie, agenda of computer. Een professional organizer kan jou helpen met een planning en jou ook bewust maken van de keuzes die je gemaakt hebt tot nu toe en dat het ook anders kan.
Dit doet diegene door met jou samen te kijken naar waar de knelpunten in jouw situatie zitten en wat voor jou werkt zonder jezelf voorbij te lopen. Er zijn vele honderden professional organizers door heel Nederland en velen van ons zijn verenigd bij de Beroepsvereniging voor Professional Organizers (NBPO).

alle-ballen-in-de-lucht-houden
Voorkom een burn-out.
Foto door Anna Tarazevich via Pexels

Maar daarmee is het hele probleem nog niet compleet opgelost. Een professional organizer leert je bijvoorbeeld ook om nee te zeggen, om keuzes te maken. Om te voorkomen dat je weer opnieuw de ratrace ingaat. Het moet anders.
Het is maatwerk, het is niet zo dat er een kant en klare oplossing is. Iedereen is anders dus iedere oplossing is dat ook.
Wat past bij jou en eventueel je gezin? Hoe kunnen je alles overzien en toch rust ervaren?
Daarnaast leert een professional organizer jou om zelf het overzicht op alle vlakken van je leven vast te houden, zodat je het op den duur helemaal zelf kunt.

Ik snap dat de drempel erg hoog kan zijn om professionele hulp in te schakelen. Je kunt daarom ook eventueel eerst een een gratis online sparsessie van 30 minuten aanvragen.

Tip 9 – pas mindfulness toe en/of ga op yoga

Een tip om standaard wat minder stress te ervaren in het leven en wat meer aan selfcare te doen is mindfulness toepassen. Ze hebben hiervoor bij Happy with Yoga een online cursus:

MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse e-mails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.

Tevens hebben ze daar ook yoga abonnementen voor online yoga. Ik moet zeggen dat ik zelf van yoga ook relaxter word. Ik volg dan lessen klassikaal hier in Oud-Beijerland en daarnaast heb ik een online abonnement genomen bij Happy with Yoga zodat ik toegang heb tot vele online lessen wanneer het mij uitkomt.

Practice van Happy with Yoga is een online yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je practice doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’. Dus heb jij een goede ruimte in huis waar je jezelf helemaal kunt terugtrekken voor yoga dan is een abonnement hier misschien wat voor jou!

De abonnementen van Practice Happy with Yoga komen in een maandabonnement, kwartaalabonnement of een jaarabonnement.

Heb je nog geen of weinig ervaring met yoga? Dan hebben ze daar ook een oplossing voor, Yoga Stap voor Stap. Een online Yogacursus voor beginners van 9 lessen. Beginnende Yogi’s leren in deze stap voor stap cursus alle basishoudingen van de Yoga aan en zo kun je op deze manier lekker thuis, wanneer jij dat wilt en op je eigen tempo tempo aan de slag met Yoga. Bij de cursus krijg je bonusvideo’s over de ademhaling, losse Yogaseries en een E-book met uitleg en plaatjes van de belangrijkste houdingen.

Tip 10 – doe een burn-out preventie cursus

Ik ben zelf tweemaal overspannen geweest in mijn leven en heb op tijd aan de bel getrokken (of mijn lichaam trok aan de bel door mij spit te bezorgen) om erger te voorkomen. Het kostte al veel moeite om uit de overspannenheid te komen, laat staan hoelang dat geduurd had als ik echt in een burn-out was terecht gekomen. Gelukkig is dat niet gebeurd. En ik hoop ook dat jij niet in een burn-out terechtkomt.

Maar mocht jij al erg (lang) overspannen zijn door langdurige stress, of het nu is van een vol hoofd met to-do’s of andere zaken (erbij), voorkom dan dat je in een echte burn-out komt. Eenmaal in een burn-out is het heel lastig om eruit te komen. Is de stap om hier externe hulp voor te vragen een te hoge drempel voor je dan is een online cursus voor burn-out preventie wellicht iets voor jou.

Je kunt ook eerst een online burn-out preventie test doen met eventueel een coaching gesprek. Een vragenlijst helpt jou om te ontdekken of je daadwerkelijk risico loopt op het krijgen van een burn-out.

Of download gratis een e-book over burn-out preventie.

Tot slot

Wil je meer lezen over overspannenheid of een burn-out?

Thijs Launspach schreef een leuk boek over het druk hebben:

Een collega schreef een boek over druk zijn:

Nog meer mogelijk interessante boeken om te lezen:

Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen. Bij het opruimen kan ik je helpen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach 

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben lid van Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers NBPO

Ik maak deel uit van het vrouwennetwerk ViZi
Ik ben lid van ZZP Nederland 

Ik maak deel uit van Startersnetwerk Hoeksche Waard en van Ondernemersvereniging Hoeksche Waard

Mijn opleiding heb ik gedaan bij Ilona Visker