Ontspullen: 10 belangrijke tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
Ontspullen, minimalisme, je hoort er veel over de laatste jaren. Is het een nieuwe, tijdelijke trend? Of een duidelijke tegenbeweging van onze consumptiemaatschappij? In dit blog neem ik je mee in de wereld van ontspullen en minimalisme; hoe is de maatschappij zo geworden? Waarom kopen we zoveel? Wat zijn de effecten/ nadelen en voordelen van spullen hebben en van ontspullen? Hoe pak je het opruimen aan? Welke spullen kun je allemaal nakijken? En er is ook zoiets als digitaal ontspullen, je hoofd ontspullen en je verantwoordelijkheden ontspullen. Alles om meer rust, ruimte & overzicht in jouw leven te krijgen.
Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij bol. en So Clever. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!
Bestel nu extra voordelig mijn fysieke werkboek van de 120 dagen opruimchallenge welke op 1 december 2024 uitkomt!
De challenge is in een volledig nieuw jasje gestoken, bevat meer uitleg, 4 bonussen en komt uit in magazinevorm. Zodat jij nog meer getriggerd wordt om elke dag een kleine opruimopdracht te doen. Meer dan 100 mensen hebben hun huis al opgeruimd met mijn challenge en nu is het bereikbaar voor nog meer mensen!
Hoe is onze consumptiemaatschappij ontstaan?
Heel vroeger hadden mensen bijna niets. Er werd gewerkt of gejaagd om in de eerste levensbehoeften te voorzien: eten en met mazzel een dak boven je hoofd. Je had vaak niet meer spullen dan dat je mee kon nemen. Je werkte en leefde zuinig, tenzij je tot de rijken behoorden, maar dat was echt maar een klein deel van de maatschappij.
Tegenwoordig is het hebben van eten en een dak boven je hoofd in grote delen van de wereld normaal. En hebben we veel meer spullen dan dat we mee zouden kunnen nemen als we ineens zouden moeten vluchten bijvoorbeeld. Hoe is dat zo gekomen?
Het heeft te maken met een stijging van de welvaart na de Tweede Wereldoorlog, de economie verbetert en vanuit Amerika krijgen we steeds meer invloeden om “spullen” aan te schaffen en dat kunnen we ook door de toegenomen welvaart. Mensen kopen auto’s, allerlei huishoudelijke apparaten doen hun intrede, de televisie komt in bijna elke woonkamer te staan waardoor er nog meer invloeden van buitenaf komen. De consumptiemaatschappij is geboren. We gaan ook op vakantie en steeds vaker naar het buitenland.
Met de televisie komt ook de tv-reclame op, waardoor we nog meer verleid worden om te kopen. En daarnaast is er de mogelijkheid ontstaan om geld te lenen, waardoor we nog meer zijn gaan kopen op afbetaling. Vanuit de schaarste van voor de oorlog en net erna zijn we koopjesjagers geworden. We jagen echter niet alleen op koopjes in de eerste levensbehoeften, maar op alles wat er maar te koop is. En zo groeien veel huishoudens dicht met spullen en is er geen overzicht meer.
De effecten van het hebben van veel spullen
Tegelijk met het hebben en kopen van veel spullen zijn er ook problemen ontstaan. Want veel mensen hebben (on)bewust veel last van dit. Het kost ze tijd en energie, het creëert onoverzichtelijkheid, het kost geld en het neemt veel ruimte in.
Het vasthouden aan spullen kost je tijd en energie. Spullen moeten onderhouden en schoongemaakt worden. Je verplaatst ze regelmatig om ruimte te maken voor andere spullen. Het kost geld om de spullen te repareren en om opbergboxen te kopen om alles in op te bergen. Over alle spullen moet je regelmatig keuzes maken en dat kost energie. Spullen nemen mentale ruimte in beslag. Je hoofd zit er vol van. In feite belemmeren al je spullen in het hebben van een bepaalde vrijheid.
Het is letterlijk voor veel mensen een ballast en niet iedereen heeft dat in de gaten. En diegenen die het wel in de gaten hebben weten vaak niet waar en hoe ze moeten beginnen met opruimen, de drempel is te hoog. En deze ballast in de vorm van veel spullen hebben kan jou tegenhouden in het leven, dat je niet verder komt, het belemmert een bepaalde groei als persoon maar ook groei in wat je doet in het dagelijkse leven. Nieuwe ideeën kunnen niet stromen, het leven wordt stroperig en je komt niet vooruit.
De effecten van ontspullen/ minimaliseren
Door op te ruimen maak je letterlijk en figuurlijk ruimte. Ruimte in je huis en hoofd. Ruimte voor de spullen waar je echt blij van wordt (denk aan de "spark joy" van Marie Kondo), rust en ruimte in je hoofd voor nieuwe ideeën, tijd en ruimte voor nieuwe ervaringen.
Dat zo'n Marie Kondo wereldwijd populair is geworden zegt wel wat over de toenemende wil van mensen om letterlijk "lichter" te gaan leven. Het omgekeerde van de consumptiemaatschappij.
Ontspullen creëert :
- meer overzicht in jouw huis en dus jouw leven
- meer rust en tijd
- besparing van geld
- kleinere ecologische voetafdruk
Laten we eens wat dieper kijken naar deze 4 punten:
1. Meer overzicht in jouw huis en dus jouw leven
Het hebben van minder spullen betekent bijvoorbeeld dat je spullen zoals sleutels makkelijker kunt vinden (en geef deze een vaste plek, zie mijn 10 gouden opruimregels). Je hoeft minder te zoeken en dat scheelt tijd en energie.
Een kledingkast met een "normale" hoeveelheid kleding maakt dat je sneller overziet wat je hebt en wat je aan wilt trekken. En ook overzie je beter wat je nodig hebt als een kledingstuk kapot gaat.
Je hele huis wordt overzichtelijker en daardoor is het makkelijker schoon te houden en het kost je dus minder tijd om iets te zoeken. Want zoeken in een overvol huis kost nu eenmaal meer tijd dan in een overzichtelijk huis wat niet volgepropt is met spullen.
2. Meer rust en tijd
Veel spullen hebben geeft veel prikkels en veel prikkels geeft onrust. Want alle spullen vragen een vorm van aandacht. Steeds weer zolang je ze in huis hebt. Je moet regelmatig "iets" met die spullen. En dat geeft drukte, het kost je tijd en energie, er is minder tijd voor uitrusten. Misschien voel je wel dat de spullen constant aan je trekken. Ze maken je hoofd vol en onrustig.
Het hebben van weinig spullen geeft dus rust, je hebt veel minder om mee bezig te zijn en daarvoor in de plaats komt rust en tijd. En die kun je aan andere dingen besteden, zaken die jou energie geven in plaats van energie kosten. Er is meer vrije tijd. Meer tijd om jezelf te ontwikkelen. Meer tijd om eindelijk eens te doen wat je altijd vooruit hebt geschoven, van het lezen van een boek tot het starten van een nieuwe hobby.
3. Besparing van geld
Ontspullen kan jou op meerdere manieren geld schelen. Allereerst zorgt minder spullen hebben en dus een overzichtelijk en opgeruimd huis ervoor dat jij alles makkelijk kunt vinden en dus minder snel iets gaat kopen wat je niet kunt vinden maar wel hebt. Dus geen 5 meetlinten meer, 3 hamers, 5 pakjes met dezelfde maat batterijen en noem maar zo verder op.
Ten tweede zal je een opgeruimd en overzichtelijk huis niet weer vol willen laten lopen met nieuwe, vaak onnodige spullen. Dat is je 2e besparing. Koop alleen wat je echt nodig hebt. Geef geen onnodig geld uit in deze consumptiemaatschappij om maar de nieuwste gadgets en spullen te hebben die uiteindelijk vaak toch achterin de kast belanden. Tenzij het iets is wat je echt nodig hebt of prachtig vindt en in jouw huis een mooie plek krijgt. Iets wat die "spark joy" geeft. En als je essentiële spullen koopt, of spullen die jouw meer comfort geven in het leven, koop deze dan duurzamer en van een betere kwaliteit zodat ze langer meegaan. Veel winkels verkopen ook steeds meer duurzame producten.
Ontspullen betekent niet dat je geen rijkdom of comfort mag hebben. Je hoeft niet terug naar de Middeleeuwen.
4. Kleinere ecologische voetafdruk
Alle spullen/ producten die jij koopt hebben een bepaalde voetafdruk op deze wereld. Het is geproduceerd en dat heeft energie en materiaal gekost. Daarna is het soms van de andere kant van de wereld gekomen via transport en dat laat een enorme voetafdruk achter want het zorgt voor een enorme uitstoot. Daarnaast worden producten verpakt in bijvoorbeeld plastic, ook een enorme belasting voor het wereldmilieu.
Dat betekent niet dat we niets meer moeten kopen, maar wel dat we weloverwogen keuzes maken in wat we kopen en waar het vandaan komt, meer lokaal kopen dus. Zo steun je ook lokale, kleinere ondernemers. En hoeven de producten die jij koopt wellicht niet een hele wereldreis te maken.
Minimalisme - een nieuwe tijdelijke trend?
Minimalisme is als tegenbeweging van de consumptiemaatschappij opgekomen. Het is een nieuwe levensstijl om het leven eenvoudiger en lichter te maken. En samen met het minimalisme zie je zaken als tiny houses opkomen. Steeds meer mensen kiezen voor leven in een heel klein huisje met heel weinig spullen. Ook gemeenschappen waarin alles samen gedeeld wordt zie je ontstaan, en waarin je zelf je eten verbouwt. Tegelijkertijd met het consumeren zie je ook toenemend recyclen ontstaan. De kringloopwinkels zijn nog nooit zo vol geweest. Zo vol dat je soms bepaalde spullen zoals kleding niet meer kunt inleveren.
Minimalisme is een beweging waarin mensen zich meer bewust worden van hun omgeving en steeds meer behoefte krijgen aan zingeving en vrijheid. En het hebben van overmatig veel spullen belemmert daarin. Minimalisme is dus niet alleen ontspullen maar ook meer tijd besteden aan dingen die ertoe doen in het leven, meer met het gezin en de familie samenzijn, meer aan persoonlijke ontwikkeling doen, meer tijd hebben voor hobby's.
Zolang de bewustwording van mensen toeneemt en steeds meer mensen inzien dat we onze aarde aan het verpesten zijn met onder andere ons consumeren van spullen denk ik dat het minimalisme zal blijven.
Afijn, je wilt gaan ontspullen/ minimaliseren maar hoe pak je dat dan aan? Het kan zijn dat je het niet overziet, waar moet je beginnen met het ontspullen van jouw huis? En waar moet ik met die spullen heen? Hieronder wat tips:
Tip 1: hoe begin je met ontspullen?
Begin klein. Doe liever elke dag iets opruimen gedurende een half uur dan dat je een hele dag inplant en dat je daar dan eigenlijk geen energie voor hebt. Het is ook onderdeel van mijn 10 gouden opruimregels. Kleine stappen geven ook grote resultaten en je ziet snel vooruitgang. En blijf tijdens het opruimen op 1 plek! Dat voorkomt dat je straks overal in het huis opruimprojecten bent begonnen en dan is er het risico dat je het niet meer overziet en de moed verliest.
Zet elke keer dat je gaat opruimen een aantal kratten, dozen of vuilniszakken in de buurt. Eentje voor weggooien, eentje voor houden, eentje voor twijfel en eentje voor weggeven bijvoorbeeld. Je sorteert de spullen dus gelijk in 1 van deze categorieën.
Wil je wel zelf echt gaan opruimen maar ontbreekt het je aan een goed stappenplan of heb je tips nodig? Lees dan eens mijn volgende blogs en e-books:
- Het "schuur opruimen stappenplan" in 6 stappen
- E-book: Kledingkast opruimen in 7 stappen
- E-book: Opruimen met kinderen - 11 tips
- Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
- E-book: 12 tips - zo pak jij je bergen wasgoed aan
En het meest complete artikel over opruimen:
Opruimen: De Ultieme Gids voor een Opgeruimd Huis
Tip 2: een aantal vragen die jij jezelf kunt stellen bij het opruimen
Veel mensen vinden het lastig om keuzes te maken tijdens het opruimen omdat ze nogal gehecht zijn aan (bepaalde) spullen. Er zijn echter een aantal vragen die jezelf kunt stellen om dit wat makkelijker te maken:
Word je er blij van? Geeft het "spark joy"?
Probeer dit echt te voelen, gebruik hierbij niet je verstand. Dus niet "ja want het was zo duur", of "ja want ik heb het van mijn overleden oma geërfd (maar ik vind het eigenlijk lelijk en ik krijg een schuldgevoel als ik het weggooi)". Je moet het voelen, in je onderbuik. Het moet je bijvoorbeeld inspireren, een positieve vibratie geven.
Gebruik ik dit wel? Hoe lang heb ik dit al niet gebruikt?
Is het iets wat je regelmatig gebruikt hebt? Of ligt het al jaren in je kast voor het geval dat je het ooit nog nodig hebt? Bedenk dan dat er ook de mogelijkheid is om iets te lenen, je hoeft niet altijd alles te hebben voor "misschien heb ik het ooit nodig". En sommige dingen zijn ook snel te kopen binnen de 10-10-10 regel: kan ik het binnen 10 minuten voor maximaal 10 euro binnen een straal van 10 kilometer kopen? Of gebruik hier 15 of 20, net wat jij wilt.
Word ik er gezonder van of geeft het me meer energie?
Dit kan ook een goede vraag zijn als je er niet uitkomt. Word je door het houden van een bepaald item gezonder, of krijg je er meer energie van? Bijvoorbeeld bepaalde sportattributen in huis of een sapcentrifuge die je af en toe gebruikt en waarvan je twijfelt of je deze moet houden.
Zou ik het kopen als het nu in de winkel lag?
Deze vraag werkt goed bij het opruimen van kleding. Als je nu zou gaan winkelen en dit hing in de winkel, zou je het dan kopen? Dus niet die ene dure jurk die je nooit draagt houden omdat hij zo duur was. Waarom draag je het niet (meer)? Vind je het nog wel mooi en bij jou passen? Als jij het niet meer draagt of gebruikt, wellicht kun je er een ander plezier mee doen? Geef het weg aan een vriendin of geef het aan een goede doelen winkel om te verkopen.
Vind je dat je iets moet houden omdat je het gekregen hebt?
Dit is een "fout" die veel gemaakt wordt. Vaak voelen we ons schuldig als we iets krijgen wat we niet mooi vinden en vervolgens in een kast stoppen. Want je kunt het toch niet wegdoen? Wat zal die ander daarvan vinden? Dat geldt dus ook voor dat servies wat je van jouw oma geërfd hebt en op zolder staat te verstoffen, want je vindt het niet mooi en je gaat het toch niet neerzetten. Maar je voelt je schuldig als je het zou wegdoen, want ja, je hebt het van je oma gekregen. Laat dat schuldgevoel los, want eenmaal gegeven mag jij zelf bepalen wat je ermee doet. Misschien kun je er iemand anders mee blij maken? Je hoeft echt niets te houden omdat je het gekregen of geërfd hebt. In plaats van dat het in jouw kast ligt, is een ander er wellicht heel blij mee. Geef het weg, doneer het aan een goed doel.
Tip 3: waar en wat in huis kan ik opruimen?
Je wilt graag beginnen met ontspullen, maar wat kun je eigenlijk allemaal aanpakken in huis? Welke spullen kun jij eens doorspitten in jouw huis? Dat is natuurlijk eigenlijk alles. Maar dat is best veel. Niet te overzien veel. Om jou te helpen noem ik hieronder wat ruimtes of categorieën met spullen in jouw huis en welke spullen je daar aan kunt pakken:
Woonkamer
Heb jij nog CD's en DVD's? Pak jij deze nog weleens of luister je volledig via Spotify en ben je een fervent Netflixer? Alles staat eigenlijk online, dus denk eens na over deze items. Heb je ze nog nodig?
Ik heb zelf bijvoorbeeld een stapel CD's, die uniek zijn en niet als zodanig in Spotify staan, bewaard, de rest kan weg. Hoeveel geld dat ook heeft gekost, momenteel heeft het geen waarde meer, ik gebruik het niet meer en het neemt onnodige ruimte in beslag in mijn huis en in mijn leven.
Heb jij nog een boekenkast staan vol met boeken? Boeken die je al gelezen hebt maar wellicht ook een heleboel die je nog wilt lezen? Bekijk al je boeken eens en vraag jezelf kritisch af of je nog blij wordt van de boeken die je al gelezen hebt? Ga je ze nog een keer lezen? Of kun je er iemand anders blij mee maken? En of je wel blij wordt van de druk die er is om alle ongelezen boeken nog te moeten lezen? Overweeg om ze weg te doen. Het is ballast want je "moet" er ooit iets mee. Maak jezelf vrij van dit moeten en van deze verwachtingen.
Hetzelfde geldt voor tijdschriften. Heb je daar ook een fijne stapel van liggen om "ooit" nog eens te lezen? En liggen die er al maanden? Overweeg om jezelf te bevrijden van dit "moeten" en doe er een heleboel weg. Kijk of je de stapel aanzienlijk kunt verkleinen. Het is op een gegeven moment ook niet realistisch meer om de stapel nog te gaan lezen. Want dan zou je er wellicht elke dag een paar moeten uitlezen om de achterstand in te halen.
Heb jij nog een doos met gebruiksaanwijzingen? Bedenk dan dat je die allemaal online kunt vinden. Google gewoon op het merk en typenummer van jouw apparaat en je vindt genoeg informatie.
Heb je jouw huiskamer vol liggen met accessoires en decoratie? En vind je dit echt mooi of heb je zoveel dat je het maar ergens neerzet? Wellicht is het veel leuker om een paar dingen neer te zetten of op te hangen waar je oprecht dat "spark joy" gevoel van krijgt? En bedenk ook; hoe meer me neerzet hoe meer je moet afstoffen en hoe lastiger en tijdrovender het dus is om jouw huis schoon te houden. Uiteraard hoeft het niet minimalistisch, een leeg en kaal huis is ook niet gezellig. Maar kan het wellicht ietsje minder?
Keuken
Bekijk eens je besteklades, haal ze helemaal leeg en doe bijvoorbeeld aan "omgekeerd opruimen". Stop alles in een doos en pak wat je nodig hebt uit de doos en deze mag daarna in de lade. Wat na een aantal maanden nog in de doos zit heb je blijkbaar niet of nauwelijks nodig. En bedenk of je een 12-delig bestek nodig hebt als je nooit met 12 man eet? En heb je bijvoorbeeld jaarlijks met een verjaardag of feestdag veel eters in huis, dan kun je ook overwegen om een deel van je bestek (en servies) op een andere plek te leggen dan in jouw keuken.
Datzelfde geldt voor jouw servies. Hoeveel borden, kommen, bekers, glazen en kopjes heb je staan? Was jij elke dag af? En heb je dan wel zoveel nodig? Heb je zo vaak visite dat je al je servies in 1 x gebruikt? Nee? Overweeg dan ook hier om eens flink te ontspullen. Wellicht kun je met veel minder keukenkastjes af! Of kun je de bestaande kastjes veel ruimtelijker inrichten. Minimaliseer dus je servies, hou over wat je echt nodig vindt of echt mooi vindt.
Ruim je voorraad op. Haal alle voorraad uit je kasten en lades, en leg alleen de spullen terug die nog houdbaar zijn en die je ook daadwerkelijk op gaat eten. Categoriseer de producten zodat je overzicht hebt van wat je hebt. Zo voorkom je dat je met een pak rijst terug komt van de supermarkt terwijl je er nog 3 had staan.
Ruim je vriezer en koelkast op. Gooi alles weg wat over de houdbaarheidsdatum is en wat je toch niet gaat eten. Je kunt bijvoorbeeld 1 keer in de maand of in het kwartaal de vriezer leegeten. Dan voorkom je ook dat je na een lange tijd toch spullen weg moet gooien.
Elke keuken heeft wel een kastje met schoonmaakmiddelen. Hier staan ook vaak teveel schoonmaakmiddelen, van sommige wist je waarschijnlijk niet eens dat je ze had. Kijk ook hier kritisch naar en bewaar alleen wat je echt gebruikt. En het is een feit dat er tegenwoordig zoveel verschillende middelen te koop zijn, maar wellicht kun je ook met ouderwetse middelen een heel eind komen, zoals met soda en azijn.
En dan hebben we nog de categorie keukenapparatuur. Vaak heb je daar ook meer van liggen dan dat je daadwerkelijk gebruikt. Dus hup, doe die luxe keukenmachine die staat te rentenieren in de kast weg! En denk ook goed na bij de aanschaf van een nieuw apparaat; ga ik dit echt gebruiken?
De keuken is vaak een plek waar je flink kunt ontspullen! Op de een of andere manier stapelen we hier ook een heleboel spullen op.
Hoeveel theedoeken, keukendoeken en vaatdoeken heb jij liggen? Gebruik je zo ook allemaal? Bekijk ook hier hoe vaak jij een was draait en hoeveel setjes en doekjes je dan nodig hebt om genoeg te hebben tussen de wassen door. Hetzelfde geldt voor tafelkleden voor de eetkamer. De kans is groot dat je constant dezelfde pakt.
Badkamer
Ruim je badkamerkastje op. Haal alles eruit, gooi alle verzorgingsproducten die je niet gebruikt of te lang open staan weg. Vaak staat er op het product hoe lang het open kan blijven, een tekening van een potje met een getal erin. Dat is het aantal maanden dat de inhoud nog goed is, dat de fabrikant het nog kan garanderen. Om te voorkomen dat je niet meer weet wanneer je een pot crème hebt geopend, kun je er een etiketje op plakken waarop je de openingsdatum noteert.
Gooi tevens alle versleten handdoeken weg. Of wellicht kun je nog een stapel bewaren in de garage voor vieze klusjes? Maar dat hoeven er ook geen tientallen te zijn. Hou je dan te weinig goede handdoeken over? Koop dan een paar nieuwe waar je weer jaren mee vooruit kunt.
Check je make-up, gebruik je alles nog? Zijn er bepaalde kleuren lippenstift of oogschaduw die eigenlijk nooit gebruikt?
Werkkamer/ kantoor
Kantoorartikelen. Hoeveel pennen/ notitieblokken/ paperclips etc heb jij liggen? Haal alles tevoorschijn en kijk wat je maximaal nodig hebt tegelijkertijd. Werk je veel digitaal, dan zijn notitieblokken wellicht niet nodig. Nog oude studieboeken liggen? Dienen ze jou nog? Heb je die informatie nog nodig? Is de informatie niet verouderd?
Administratie, zoals bonnetjes, rekeningen, allerlei documenten. Ligt dat allemaal los? Ruim dat dan op in ordners per categorie. Of scan het in en bewaar digitaal in de cloud in mapjes.
Heb je nog oude apparatuur en kabels en opladers liggen? Oude laptops, iPad, telefoons, allerlei kabels die je niet meer gebruikt? Misschien zelfs een oud fototoestel?
Slaapkamer
Jouw kleding en ondergoed, daar is misschien ook een grote slag te slaan. Pak al je ondergoed en gooi de versleten exemplaren weg, evenals niet lekker zittend ondergoed en BH's. Bekijk hoe vaak jij een was draait en hoeveel ondergoed je dan nodig hebt om niet zonder te komen zitten. Het is volstrekt onnodig om lades vol met ondergoed te hebben. Blijft er te weinig goed ondergoed over? Koop dan pas een paar nieuwe goede onderbroeken.
Haal je kledingkast leeg en doe kleding weg wat je het afgelopen jaar niet gedragen hebt of wat niet meer past. Twijfel je over sommige kledingstukken, pas dan de "omgekeerde hanger" methode toe in de kast. Hangen de hangers na een half jaar nog steeds omgekeerd dan heb je deze kleding dus niet gedragen. Geef het weg aan een goed doel of aan een vriendin.
Check je nachtkastje. Heb je daar laatjes of echt een kastruimte? Bekijk eens wat er ligt en of je dat wel op die plek nodig hebt. En of je het überhaupt nodig hebt. Een stapel ongelezen boeken op je nachtkastje?
Heb je sieraden liggen in je slaapkamer? Draag je alles nog? Of heb je echt favorieten die je steeds pakt en blijven sommige items altijd liggen? Maak er een ander blij mee!
Hoeveel beddengoed heb jij liggen? Hoeveel heb je nodig? Ik hou zelf 3 sets aan. 1 set ligt op bed, de ander zit in de was en 1 reserve voor als er een ongelukje gebeurt als je ziek bent bijvoorbeeld. Koop pas nieuw beddengoed als je alles uitgezocht hebt en er blijft te weinig goed beddengoed over.
Hal
Hoeveel handtassen, portemonnees en sporttassen heb jij waarin je constant spullen bewaard? Hou alleen die tassen over die je ook echt gebruikt en die je ook mooi vind. Kieper ze om ruim alle onnodige "prullaria" die uit de tassen komt op. Gebruik je alle pasjes nog? Hoeveel oude bonnetjes liggen er nog? Spaarzegels? Mini's van verzorgingsproducten die er al jaren in zitten? Paracetamol over de datum? Geef je tassen een opfrisbeurt en hou alleen diegene die je ook gebruikt.
Misschien heb je al jouw schoenen wel in de hal staan, misschien staat er ook een deel in jouw kledingkast. Maar ga ze allemaal eens langs. Draag je ze nog? Zijn ze nog heel? Zo niet, ga je er nog geld insteken om ze te laten repareren? Zitten ze nog wel lekker of zit er een miskoop tussen? Onthoud: teveel keuze kan ook stress geven, net zoals met kleding. Goede exemplaren die je niet meer draagt kunnen verkocht worden of aan een goede doelen winkel gegeven worden. Zo krijgen ze nog een goede 2e kans en nemen ze geen onnodige ruimte meer in jouw kast.
Zolder
Tja, de zolder. Vaak de grootste vergaarbak van spullen in jouw huis. Net als de schuur/ garage is het de afvoerput van spullen ons huis. Spullen waar we ons geen raad mee weten gooien we vaak op zolder onder het mom "we kijken er nog naar". Vaak liggen daar ook de emotionele spullen, zoals albums vol foto's. Jouw oude schoolspullen. De kampeerspullen. De kerstspullen. En ga zo nog maar door.
Gebruik onder andere de vragen die eerder in dit blog zijn genoemd. Neem de tijd om dit op te ruimen. Uiteraard hoeft niet alles weg. Bewaar de meest dierbare herinneringen in een aparte doos. Maak er een herinneringendoos van (zie tip nr 8). Stel voor jezelf een grens qua hoeveelheid. Ga bij alle andere spullen na of het je nog dient. Ligt het al eeuwen op zolder zonder dat je wist dat je het had? Dat kan een reden zijn om het weg te doen.
Overig
Het rommellaatje. Deze herkent iedereen. Of die nou in je keuken zit of in een dressoir in je woonkamer of hal, iedereen heeft de beruchte rommellade. En dat mag. Je mag een lade hebben waar je wat spullen hebt die qua categorie nergens passen. Vaak heb je ook spullen uit die lade nodig. Maar ga er toch even doorheen. Wellicht zitten er toch een hoop onzinspullen tussen die zo de prullenbak in kunnen.
Veel mensen hebben ook nog oude verzamelingen van bijvoorbeeld muntjes, flippo's, postzegels of iets anders. Word je daar nog blij van? Of bewaar je het uit een soort schuldgevoel omdat je er vroeger zoveel tijd in hebt gestoken? Vaak is het verzamelen zelf het leukste onderdeel van de hobby, maar neemt de verzameling op een gegeven ogenblik teveel ruimte in. Ontspullen dus maar!
Bekijk eens de inhoud van jouw auto. Vaak nog verbazingwekkend wat daar allemaal uitkomt als je deze gaat opruimen. Ontspul je dashboardkastje en je achterbak. Haal gelijk de stofzuiger door de auto en ga lekker rijden in een opgeruimde en ontspulde auto.
Tip 4: digitaal ontspullen
Vergis je niet, ook digitaal verzamel je een hoop "rommel". Wat dacht je van apps op je telefoon, de mailtjes in je mailbox en de vele foto's op je telefoon en computer? Ongemerkt is dat heel veel.
Dus ga aan de slag met digitaal ontspullen en verwijder ongebruikte apps op je telefoon, ruim elke dag een aantal foto's op (ik doe dat zelf met de app GetSorted, ja een app erbij maar wel een hele nuttige!). Kijk eens goed naar de mailtjes in je mailbox, hoeveel reclamemails krijg je waar je nooit naar kijkt? Schrijf je daarvoor uit. Maak voor de overige e-mails mapjes zoals je ook met je bestanden op de computer kunt doen, dan is alles makkelijk terug te vinden.
Tip 5 : activiteiten ontspullen
Deze zou je niet verwachten, maar we kunnen ook gewoon letterlijk teveel (willen) doen op een dag. Dat geeft ook onrust. Of het nou veel leuke dingen zijn of niet. Soms moet je namelijk ook gewoon even niets doen. Of op de bank tv kijken of door je Instagram tijdlijn scrollen. En als we onze dagen volplannen met allemaal activiteiten, dan kan dat op een gegeven moment ook gewoon teveel zijn. Want elke activiteit kost toch energie, ook al krijg je van sommige activiteiten energie terug. Of je bent wellicht geneigd nooit "nee" te zeggen waardoor jouw weken vollopen met activiteiten die je niet perse wilt.
Leer dus nee te zeggen en je grenzen te bewaken. Onthoud ook dat het ondernemen van veel verschillende activiteiten betekent dat het resultaat per activiteit minder zal zijn, zeker als je nastreeft dat je ook goed moet zijn in alles wat je doet. Dat kan dan behoorlijk tegenvallen. Dus zit jij op tennis en wil je daar heel goed in worden, maar volg je ook een tekencursus omdat je heel goed wilt leren tekenen en daarnaast ook nog allerlei cursussen voor je werk, dan kun je verwachten dat je niet voor dit alles uitstekende resultaten gaat halen. Focus je het liefst op 1 ding wat je heel leuk vindt of waar je heel goed in wilt worden en laat de andere dingen meer een hobby zijn, leuk om te doen maar geen perfectie nastreven.
Tip 6: je hoofd ontspullen - hoofd leegmaken
Ook je hoofd kun je "ontspullen", oftewel leegmaken. Vaak zit ons hoofd vol met alles wat we nog moeten doen of willen doen. Of denken te moeten doen. Allerlei to-do lijstjes maken je hoofd onrustig en vol.
Ik schreef hier eerder dit jaar al een hele serie blogs over waarin ik beschrijf hoe je dit aanpakt:
- Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken
- Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
- Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
- Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
- Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
- Acties uitvoeren en inplannen vanuit je takenlijst: stap 5 in het leegmaken van een vol en druk hoofd
Tip 7: verantwoordelijkheden ontspullen
Aan deze denk je waarschijnlijk ook niet als je het over ontspullen hebt: minder verantwoordelijkheden. Want wellicht heb je er teveel en dat geeft stress en onrust. Verantwoordelijkheden op werk of thuis, ze kunnen flinke druk geven. Van betalingen die gedaan moeten worden, tot elke dag het eten klaar hebben staan, een gezin draaiende houden en allerlei andere verantwoordelijkheden die je wellicht naar je toetrekt zonder dat jij je daarvan echt bewust bent.
Vraag je zelf bij alles bijvoorbeeld af of jij wel diegene bent die verantwoordelijk is voor iets? Of neem jij die verantwoordelijkheid uit een soort gewoonte of plichtsgevoel. Ik herken dit heel erg van mijzelf van een paar jaar geleden. Ik had ook de neiging om alles naar me toe te trekken onder het mom van "dan gebeurt het in ieder geval" of "dan gebeurt het tenminste goed". Er zit vaak ook een soort perfectionisme achter. Met als gevolg dat je jezelf een keer voorbijloopt. Een psycholoog heeft mij toen heel erg gewezen op de volgende vragen die jij jezelf kunt stellen:
- Moet IK dit nu doen? (is er actie van mij nodig of van iemand anders?)
- MOET ik dit nu doen? (noodzaak van de actie bepalen)
- Moet ik dit NU doen? (urgentie van de actie bepalen)
- Moet ik dit nu DOEN (is er überhaupt actie nodig?)
- Moet ik DIT nu doen (of is er wellicht een efficiëntere actie?)
Dit heeft voor mij voorgoed mijn visie op verantwoordelijkheden nemen veranderd. Want heel vaak bleek het gewoon niet MIJN verantwoordelijkheid. En dat gaf en geeft nog steeds een hoop rust!
Tip 8: maak een herinneringendoos of neem foto's
Veel mensen houden vast aan spullen omdat ze bang zijn om herinneringen te verliezen. Ook al ligt het achterin op zolder in een doos en heb je het al jaaaren niet gezien (of wist je niet eens meer dat je het had), toch is er de angst om de actieve herinnering aan iets te verliezen. Maar het loslaten van spullen betekent niet automatisch dat je herinneringen loslaat. Je kunt van sommige dingen ook foto's maken bijvoorbeeld. Desnoods maak je er een album van die je op een bereikbare plek legt zodat je het fotoalbum ook regelmatig pakt. Achterin op zolder pak je dat album ook niet meer. En ja, dan heb je weer extra foto's, maar je hebt je overige foto's als het goed is ook geschoond en dit zijn waardevolle toevoegingen. Nogmaals, niet alles MOET weg.
Houdt ook niet vast aan spullen omdat iets veel tijd of veel geld heeft gekost. Als je het nu wegdoet word je er niet armer of rijker van. En echt waardevolle spullen van vroeger kun je in een herinneringendoos bewaren. Neem daarvoor bijvoorbeeld een verhuisdoos of een opbergbox. En vol = vol, dus ga niet 10 herinneringendozen maken. Dan schiet het zijn doel ook voorbij. Iedereen heeft wel zo'n doos met je lievelingsknuffel van vroeger of je doosje met tandjes. Of die eerste liefdesbrieven die je kreeg. Niets mis mee, maar maak keuzes.
Tip 9: Lees nog meer over ontspullen
Ik heb nu al behoorlijk wat geschreven over dit onderwerp. Uiteraard is er nog veel meer over te lezen, het is momenteel toch actueel, dat ontspullen en minimaliseren. Dus hieronder geef ik je nog wat tips om te lezen:
En een redelijk nieuw verschenen boek, heel actueel als de laatste ouder overlijdt en de nalatenschap onder andere bestaat uit heel veel spullen:
In het kader van overlijden is het nabestaandendossier een heel fijn hulpmiddel om niet alles te hoeven uitzoeken als iemand overlijdt, je kunt er alle wensen en praktische zaken noteren:
Nabestaandendossier
Zijn jouw nabestaanden op de hoogte van jouw wensen als je er niet meer bent? Heb je wel eens nagedacht over wat er na je overlijden met de spullen moet gebeuren? Kun je de online accountgegevens van je kind of partner vinden als dit nodig blijkt? Weten jouw nabestaanden welke lidmaatschappen jij allemaal hebt? Al deze gegevens vermeld je gemakkelijk in je persoonlijke nabestaandendossier. Zo voorkom je dat je nabestaanden moeten gissen en zoeken naar antwoorden.
Dit nabestaandendossier is dus een hulpmiddel voor nabestaanden bij de afwikkeling van de nalatenschap en andere (financiële) zaken na het overlijden. Daarnaast biedt het ook de mogelijkheid om gegevens vast te leggen over de laatste wilsbeschikking en over schenkingen bij leven of na het overlijden.
En wat ook mooi in dit hele ontspullen plaatje past is de overmatige hoeveelheid aan informatie die we dagelijks krijgen. Een collega schreef er een boek over:
Neem eens een kijkje op mijn boekenpagina voor nog meer boekentips. Boeken over opruimen.
Tip 10: lukt het niet goed? - laat jezelf ondersteunen door bijvoorbeeld een opruimchallenge
Ik kan me goed voorstellen dat je het lastig vindt om het opruimen/ ontspullen thuis goed en georganiseerd aan te pakken. Dat je het fijn zou vinden om een vorm van begeleiding te hebben, al dan niet digitaal, op afstand of fysiek thuis. Dat je een soort leidraad nodig hebt, een stok achter de deur.
Welnu, er is voor ieders wens en budget zeker wat hulp te verkrijgen. Van 1-op-1 begeleiding thuis met een opruimcoach tot hulp op afstand via bijvoorbeeld Zoom of via digitale hulpmiddelen. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal opruimchallenges van 30 dagen gemaakt waarin je stap voor stap meegenomen wordt in het opruimen van bepaalde plekken in huis, of van een bepaalde categorie aan spullen. Deze challenge is er in de vorm van een e-book, een aantal delen zijn ook verkrijgbaar als e-mail challenge waarbij je elke dag een opruimopdracht in je mailbox krijgt met meer uitleg. Alle 4 de delen bij elkaar van de 30-dagen opruimchallenges vormen de 120 dagen opruimchallenge (combideal) die je bovenin dit blog al bent tegengekomen.
Ook heb ik een "weggooi challenge" waarbij je een uitgebreide lijst krijgt met 147 soorten spullen die je allemaal weg kunt gooien en waar er ongetwijfeld veel van in je huis te vinden is.
Je vindt al mijn digitale hulpmiddelen in mijn webwinkel.
Conclusie
Dat het onderwerp "ontspullen/ minimalisme" leeft in de samenleving is wel duidelijk. Er valt ook zoveel over te schrijven en te zeggen. Ik hoop dat dit blog jou op weg helpt naar een leven met minder spullen. Want als je bij deze conclusie aangekomen bent dan heb je een aardige lap tekst gelezen en wil je waarschijnlijk ook echt wel iets gaan doen aan het "teveel" aan spullen en andere zaken in jouw leven. Mocht het je met deze tips toch nog niet goed lukken om zelf aan de slag te gaan, weet dan dat er met mij vele professional organizers in Nederland en België aan het werk zijn om jou hierbij te helpen. Voor Nederland vind je ze via de website van de beroepsvereniging de NBPO en voor België via de BBPO-FBPO.
Heb je veel moeite om jouw eigen huis te organiseren zodat het een ruimte van rust wordt? Maar ontbreekt het je aan de tijd om dit te doen? Of overzie je het niet? Overweeg dan om hulp in te schakelen. Een fijn opgeruimd huis is voor iedereen belangrijk om goed te functioneren in het leven.