Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
We zijn nu toe aan stap 3 in het leegmaken van een vol en druk hoofd, namelijk prioriteiten stellen. Stap voor stap gaan we jouw hoofd leegmaken. Als je mijn andere blogs met onder andere stap 1 en 2 nog niet gelezen hebt, doe dat dan alsnog:
Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij bol. en So Clever. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!
De overige blogs in deze serie zijn:
- Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken
- Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
- Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
- Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
- Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
- Takenlijst: acties uitvoeren
Definitieve takenlijst
Als je de vorige stappen doorlopen hebt, dan heb je als het goed is nu een takenlijst met alleen maar taken die jij echt wilt of moet doen. Dus geen taken die jij naar je toetrekt omdat jij DENKT dat jij het moet doen, geen taken meer uit schuldgevoel, geen taken meer omdat je geen “nee” kunt zeggen. Maar de lijst is wellicht toch nog best lang en je kunt niet alles tegelijk doen.
Prioriteiten stellen
Maar wat ga je nu als eerste aanpakken van de lijst? Soms is dat duidelijk, bijvoorbeeld als het gaat om de belastingaangifte doen. Daar zit een deadline op, dus als die deadline nadert dan moet je die taak toch echt oppakken. Of een probleem in huis verhelpen zoals een kapotte kraan of een lamp verwisselen. Prioriteiten stellen is voor veel mensen best lastig en er zijn gelukkig hulpmiddelen om je te helpen ze te bepalen.
Probeer maar eens te bedenken van welke taken in je lijst:
- je echt blij/gelukkig wordt.
- bevorderend zijn voor jouw gezondheid
- jou geld opleveren
Dat zijn best interessante vragen om bij je taken te stellen hè? Zo had je het wellicht nog helemaal niet bekeken. Ga eens bij elke taak die op jouw lijst staan deze drie vragen na. Zijn er dan misschien toch nog taken op jouw lijst die weg kunnen? Omdat je er dus echt ongelukkig van wordt (en dan bedoel ik niet die belastingaangifte want dat moet nu eenmaal. Het kan je ook geld opleveren dus zo kun je de belastingaangifte ook “omdenken”).
Prioriteit 1, 2 of 3
Misschien is je takenlijst nu toch nog iets korter geworden. Maar nog kun je niet alles tegelijk doen. We moeten dus nog verder met prioriteiten stellen. Nu ga je aan de hand van de drie bovengenoemde punten jouw taken indelen in een prioriteit 1, 2 of 3. Oftewel, zitten er taken tussen die jou net wat meer geluk, gezondheid of geld opleveren dan een andere taak?
Verdeel je taken in:
- 1 voor taken met de hoogste prioriteit (er zit een deadline op of hier wordt jij het gelukkigst, gezondst of rijkst van)
- 2 voor taken met een gemiddelde prioriteit
- 3 voor taken met een lage prioriteit
Probeer dus voor het bepalen van een 1, 2 of 3 dus de argumenten te gebruiken die hierboven staan. En gebruik ook de argumenten uit mijn vorige blogs. Staat er bijvoorbeeld toch nog een taak uit schuldgevoel op de lijst?
Welke taak vergeten wordt op de takenlijst
Heel veel mensen vergeten een hele belangrijke taak op de lijst te zetten. Vooral mensen die altijd aan het rennen en vliegen zijn en geen rust nemen. En ik kan het weten want dat is ook mijn valkuil. En niet omdat ik vind dat ik alles moet doen, maar omdat er zoveel leuke dingen te doen zijn als ondernemer en als Professional Organizer. En dan ben ik bezig en ga ik maar door. En ook omdat ik vrij perfectionistisch ben. En wat vergeet ik dan? RUST te nemen. VRIJE TIJD in te plannen. En ik weet dat er veel mensen die dit zullen herkennen. Een mogelijke oplossing is dan om dit ook elke dag op je takenlijst te zetten. Daarom staat op mijn elke dag to-do lijst “wandelen”. Om even los te koppelen van alles waar ik mee bezig ben en het is nog gezond ook.
Conclusie
Prioriteiten stellen is dus noodzakelijk in je takenlijst, omdat je simpelweg niet alles tegelijk kunt doen. Hierboven heb ik je een aantal vragen gegeven die jou kunnen helpen om de prioriteiten te bepalen. Zo kun je jezelf afvragen van welke taken je blijer, gezonder of rijker wordt. Voor de volgende stap is het belangrijk dat je alle taken een prioriteit 1, 2 of 3 hebt gegeven.
Wil je meer weten over prioriteiten stellen en waarom dit belangrijk is. Lees dan dit artikel.
Een superleuk en handig boek waarin je stappenplannen vindt voor onder andere je huis opruimen, een huishoudschema maken, je administratie op orde maken en je to-do lijstjes daadwerkelijk plannen:
Een tip om standaard wat minder stress te ervaren en om je hoofd leeg te maken is Mindfulness toepassen. Ze hebben hiervoor bij Happy with Yoga een online cursus:
MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video's en dagelijkse e-mails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.
Tevens hebben ze daar ook Yoga abonnementen voor online yoga. Ik moet zeggen dat ik zelf van yoga ook relaxter word. Ik volg dan lessen klassikaal hier in Oud-Beijerland maar als je een online abonnement neemt bij Happy with Yoga dan heb je toegang tot vele online lessen wanneer het jou uitkomt. Voor mijzelf werkt ergens naartoe gaan en yoga doen beter dan thuis, ik word thuis afgeleid en mijn kat is dan ook nieuwsgierig wat ik aan het doen ben :-).
Practice van Happy with Yoga is een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je practice doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’. Dus heb jij een goede ruimte in huis waar je jezelf helemaal kunt terugtrekken voor yoga dan is een abonnement hier misschien wat voor jou! Het is zeker niet duur voor de vele lessen waar je toegang tot krijgt!
De abonnementen van Practice Happy with Yoga en komt in een maandabonnement, kwartaalabonnement en een jaarabonnement.
Heb je nog geen of weinig ervaring met yoga? Dan hebben ze daar ook een oplossing voor, Yoga Stap voor Stap. Een online Yogacursus voor beginners van 9 lessen. Beginnende Yogi's leren in deze stap voor stap cursus alle basishoudingen van de Yoga aan en zo kun je op deze manier lekker thuis, wanneer jij dat wilt en op je eigen tempo tempo aan de slag met Yoga. Bij de cursus krijg je bonusvideo's over de ademhaling, losse Yogaseries en een E-book met uitleg en plaatjes van de belangrijkste houdingen.
Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi opbergen.
Wil je wel zelf echt gaan opruimen maar ontbreekt het je aan een goed stappenplan of heb je tips nodig? Lees dan eens mijn volgende blogs en e-books:
- Het "schuur opruimen stappenplan" in 6 stappen
- E-book: Kledingkast opruimen in 7 stappen
- E-book: Opruimen met kinderen - 11 tips
- Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
- E-book: 12 tips - zo pak jij je bergen wasgoed aan
En het meest complete artikel over opruimen:
Opruimen: De Ultieme Gids voor een Opgeruimd Huis
Heb je veel moeite om jouw eigen huis te organiseren zodat het een ruimte van rust wordt? Maar ontbreekt het je aan de tijd om dit te doen? Of overzie je het niet? Overweeg dan om hulp in te schakelen. Kijk hier voor meer informatie en blijf niet met het probleem zitten. Een fijn opgeruimd huis is voor iedereen belangrijk om goed te functioneren in het leven.
Die hulp is er ook in goedkopere vorm door het aanbieden van digitale producten/ hulpmiddelen in mijn webwinkel zoals afvinkbare opruimchallenges, een lijst met spullen die je sowieso weg kunt gooien en planners. Een voorbeeld is de 120 dagen ontspullen- en opruimchallenge:
Bestel nu extra voordelig mijn fysieke werkboek van de 120 dagen opruimchallenge welke op 1 december 2024 uitkomt!
De challenge is in een volledig nieuw jasje gestoken, bevat meer uitleg, 4 bonussen en komt uit in magazinevorm. Zodat jij nog meer getriggerd wordt om elke dag een kleine opruimopdracht te doen. Meer dan 100 mensen hebben hun huis al opgeruimd met mijn challenge en nu is het bereikbaar voor nog meer mensen!
Nabestaandendossier
Zijn jouw nabestaanden op de hoogte van jouw wensen als je er niet meer bent? Heb je wel eens nagedacht over wat er na je overlijden met de spullen moet gebeuren? Kun je de online accountgegevens van je kind of partner vinden als dit nodig blijkt? Weten jouw nabestaanden welke lidmaatschappen jij allemaal hebt? Al deze gegevens vermeld je gemakkelijk in je persoonlijke nabestaandendossier. Zo voorkom je dat je nabestaanden moeten gissen en zoeken naar antwoorden.
Dit nabestaandendossier is dus een hulpmiddel voor nabestaanden bij de afwikkeling van de nalatenschap en andere (financiële) zaken na het overlijden. Daarnaast biedt het ook de mogelijkheid om gegevens vast te leggen over de laatste wilsbeschikking en over schenkingen bij leven of na het overlijden.