Acties bepalen vanuit je takenlijst: stap 4 bij een druk en vol hoofd
Het is tijd voor acties bepalen vanuit je takenlijst. De volgende stap in het leegmaken van een druk en vol hoofd. In dit blogartikel leg ik uit wat het verschil is tussen projecten en acties. En waarom dat vaak leidt tot het niet doen van bepaalde taken.
Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij bol. en So Clever. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!
Dit zijn de andere stappen in het leegmaken van een vol en druk hoofd:
- Vol en druk hoofd: 5 stappen om je hoofd leeg te maken
- Opstellen takenlijst: stap 1 als je een druk en vol hoofd hebt
- Takenlijst korter maken: stap 2 bij een druk en vol hoofd
- Prioriteiten stellen in je takenlijst: stap 3 bij een druk en vol hoofd
- Acties uitvoeren en inplannen vanuit je takenlijst: stap 5 in het leegmaken van een vol en druk hoofd
Tijd voor het bepalen van acties: verschil tussen projecten en acties
Nu ga je langzaam over tot echte actie. Dat wil zeggen dat je nu van je takenlijst drie taken gaat kiezen met prioriteit 1.
Daarna ga je voor deze taken de concrete acties bepalen. Want een reden dat een taak vaak niet gebeurt of uitgesteld wordt, is omdat deze te vaag omschreven is. Dan zijn het namelijk “projecten” en geen “acties”.
Voorbeeld van het verschil tussen een project en een actie
Bijvoorbeeld “traktatie regelen voor school”. Dit is een project en is op te delen in acties. Acties zijn dan bijvoorbeeld: “zoek een traktatie op internet” en “boodschappen doen voor traktatie” tot “maak traktaties”. Snap je het verschil tussen een project en een actie?
Ga nu voor de drie gekozen taken/ projecten van je takenlijst eens bekijken wat de eerste CONCRETE acties zijn om deze taak/ dit project te starten en af te ronden.
Heb jij bijvoorbeeld als taak staan “nieuwe meubels kopen” dan is dit een project. Bijpassende acties zijn dan bijvoorbeeld:
- zoek meubels op het internet
- maak een moodboard van de meubels die leuk zijn
- ga meubels bekijken in de winkel
Begin de acties met een werkwoord in de gebiedende wijs, dit zet namelijk aan toch actie.
Nu weet je het verschil tussen een “project” en een “actie” en waarom dat een reden kan zijn dat jij je taken niet gedaan krijgt. Omschrijf al je taken in acties die ook daadwerkelijk aanzetten tot actie.
Wil je meer lezen over acties bepalen vanaf je takenlijst? Lees dan eens dit artikel.
En wat ik zelf een erg leuk geschreven en handig boek vind is:
De schrijfster Els Jacobs beschrijft hier een handig stappenplan om bijvoorbeeld je huis op te ruimen, een huishoudschema op te zetten, je hoofd leeg te maken van taken en deze te plannen en je administratie op orde te krijgen en vooral ook te houden.
Wil je wel zelf echt gaan opruimen maar ontbreekt het je aan een goed stappenplan of heb je tips nodig? Lees dan eens mijn volgende blogs en e-books:
- Het “schuur opruimen stappenplan” in 6 stappen
- E-book: Kledingkast opruimen in 7 stappen
- E-book: Opruimen met kinderen – 11 tips
- Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
- E-book: 12 tips – zo pak jij je bergen wasgoed aan
En het meest complete artikel over opruimen:
Opruimen: De Ultieme Gids voor een Opgeruimd Huis
Ben jij toevallig op zoek naar nieuwe meubels zoals ik hierboven als “project” beschreef? Ga dan eens als 1e “actie” kijken voor meubels bij bol.
Mindfulness cursus
Een tip om standaard wat minder stress te ervaren en om je hoofd leeg te maken is Mindfulness toepassen. Ze hebben hiervoor bij Happy with Yoga een online cursus:
MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse e-mails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.
Tevens hebben ze daar ook Yoga abonnementen voor online yoga. Ik moet zeggen dat ik zelf van yoga ook relaxter word. Ik volg dan lessen klassikaal hier in Oud-Beijerland maar als je een online abonnement neemt bij Happy with Yoga dan heb je toegang tot vele online lessen wanneer het jou uitkomt. Voor mijzelf werkt ergens naartoe gaan en yoga doen beter dan thuis, ik word thuis afgeleid en mijn kat is dan ook nieuwsgierig wat ik aan het doen ben :-).
Practice van Happy with Yoga is een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je practice doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’. Dus heb jij een goede ruimte in huis waar je jezelf helemaal kunt terugtrekken voor yoga dan is een abonnement hier misschien wat voor jou! Het is zeker niet duur voor de vele lessen waar je toegang tot krijgt!
De abonnementen van Practice Happy with Yoga en komt in een maandabonnement, kwartaalabonnement en een jaarabonnement.
Heb je nog geen of weinig ervaring met yoga? Dan hebben ze daar ook een oplossing voor, Yoga Stap voor Stap. Een online Yogacursus voor beginners van 9 lessen. Beginnende Yogi’s leren in deze stap voor stap cursus alle basishoudingen van de Yoga aan en zo kun je op deze manier lekker thuis, wanneer jij dat wilt en op je eigen tempo tempo aan de slag met Yoga. Bij de cursus krijg je bonusvideo’s over de ademhaling, losse Yogaseries en een E-book met uitleg en plaatjes van de belangrijkste houdingen.
Voorkom een burn-out
Ik ben zelf tweemaal overspannen geweest in mijn leven en heb op tijd aan de bel getrokken (of mijn lichaam trok aan de bel door mij spit te bezorgen) om erger te voorkomen. Het kostte al veel moeite om uit de overspannenheid te komen, laat staan hoelang dat geduurd had als ik echt in een burn-out was terecht gekomen. Gelukkig is dat niet gebeurd. En ik hoop ook dat jij niet in een burn-out terechtkomt.
Maar mocht jij al erg (lang) overspannen zijn door langdurige stress, of het nu is van een vol hoofd met to-do's of andere zaken (erbij), voorkom dan dat je in een echte burn-out komt. Eenmaal in een burn-out is het heel lastig om eruit te komen. Zoek dus hulp!
Ben je op zoek naar mooie & handige opberg & organizeproducten voor in je huis? Kijk dan eens op de website van So Clever. Ik ben fan en heb al het een en ander in huis! Wel eerst opruimen en dan je overgebleven spullen mooi en praktisch opbergen.
Heb je veel moeite om jouw eigen huis te organiseren zodat het een ruimte van rust wordt? Maar ontbreekt het je aan de tijd om dit te doen? Of overzie je het niet? Overweeg dan om hulp in te schakelen. Een fijn opgeruimd huis is voor iedereen belangrijk om goed te functioneren in het leven. Wil je het zelf doen dan is een goed stappenplan in de vorm van mijn De Bezem door je Leven® Opruim Methode een uitkomst:
Bestel nu extra voordelig mijn fysieke werkboek van de 120 dagen opruimchallenge welke op 1 december 2024 uitkomt!
De challenge is in een volledig nieuw jasje gestoken, bevat meer uitleg, 4 bonussen en komt uit in magazinevorm. Zodat jij nog meer getriggerd wordt om elke dag een kleine opruimopdracht te doen. Meer dan 100 mensen hebben hun huis al opgeruimd met mijn challenge en nu is het bereikbaar voor nog meer mensen!
Nabestaandendossier
Zijn jouw nabestaanden op de hoogte van jouw wensen als je er niet meer bent? Heb je wel eens nagedacht over wat er na je overlijden met de spullen moet gebeuren? Kun je de online accountgegevens van je kind of partner vinden als dit nodig blijkt? Weten jouw nabestaanden welke lidmaatschappen jij allemaal hebt? Al deze gegevens vermeld je gemakkelijk in je persoonlijke nabestaandendossier. Zo voorkom je dat je nabestaanden moeten gissen en zoeken naar antwoorden.
Dit nabestaandendossier is dus een hulpmiddel voor nabestaanden bij de afwikkeling van de nalatenschap en andere (financiële) zaken na het overlijden. Daarnaast biedt het ook de mogelijkheid om gegevens vast te leggen over de laatste wilsbeschikking en over schenkingen bij leven of na het overlijden.