Werken met een professional organizer: 5 voordelen
Wie kent als kind niet de beroemde opdracht ‘Ruim je kamer nou eens op!’ Eerst opruimen waar je mee aan het spelen was, voordat je het volgende pakt. Auto’s weer in de bak en de poppen in bed. Doppen op de stiften, anders drogen ze uit.
In deze blog lees je over de verschillende manieren waarop mensen hun huis(houden) organiseren, wanneer dat problematisch wordt en hoe een organizer kan helpen bij het creëren van overzicht. Dus 5 voordelen die het jou kan opleveren als je een professional organizer/ opruimcoach inschakelt.
Veel ouders proberen kinderen opruimvaardigheden bij te brengen, zodat het huis er opgeruimd uitziet. Kinderen daarentegen… hebben vaak minder prioriteit voor het opruimen! Er zoveel leuke dingen te doen, opruimen staat onderaan het lijstje.
Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij bol. en So Clever. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!
Bestel nu extra voordelig mijn fysieke werkboek van de 120 dagen opruimchallenge welke op 1 december 2024 uitkomt!
De challenge is in een volledig nieuw jasje gestoken, bevat meer uitleg, 4 bonussen en komt uit in magazinevorm. Zodat jij nog meer getriggerd wordt om elke dag een kleine opruimopdracht te doen. Meer dan 100 mensen hebben hun huis al opgeruimd met mijn challenge en nu is het bereikbaar voor nog meer mensen!
Opruimvaardigheden als volwassene
Eenmaal volwassen, wanneer je je eigen woning hebt, kun je alles precies doen zoals je zelf wilt. Soms zie je dat mensen het organiseren van het huishouden redelijk hetzelfde aanpakken als ze vroeger thuis geleerd of gezien hebben. Anderen gaan het juist totaal anders doen. Wars van de structuur die vroeger nagestreefd werd, kiezen ze nu voor een lossere aanpak. Waar de een dagelijks een opruimrondje doet en alles weer op de juiste plek legt, kiest de ander voor een maandelijkse grote opruimactie.
Waar de schoen gaat wringen, is als het je onvoldoende lukt je spullen, tijd en taken goed te organiseren en hier je zelf last van hebt.
Denk aan het maar blijven aanschaffen van spullen, nauwelijks iets weggooien en spullen geen logische plek geven. Het huis wordt steeds voller en rommeliger, je zoekt je rot, koopt dingen dubbel en bovenal: de aanblik van je rommelige huis zorgt voor een enorm onrustig gevoel. Echt lekker ontspannen op de bank zitten is er niet meer bij.
Wist je trouwens dat ik (Diana van De Bezem door je Leven) nog veel meer blogs en e-books heb geschreven? Bijvoorbeeld over opruimregels en de fouten die je kunt maken in het opruimen, met natuurlijk de oplossingen:
E-book: De 15 meest gemaakte opruimfouten
En natuurlijk ook blogs en e-books met andere tips met betrekking tot opruimen en ontspullen:
- Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
- Het “schuur opruimen stappenplan” in 6 stappen
- E-book: Kledingkast opruimen in 7 stappen
- Opruimen & keuzes maken – 16 tips
- E-book: 12 tips – zo pak jij je bergen wasgoed aan
- E-book: Opruimen met kinderen – 11 tips
In het volgende e-book van maar liefst 28 pagina’s leg ik je uit hoe het komt dat jij altijd achterloopt met je was. Waarom je er niet doorheen komt. Vol met praktische tips om dit probleem op te lossen.
Voor wie: voor iedereen die een probleem ervaart met het doen van de was in huis. Die het niet weg krijgen en niet weten hoe ze dit aan moeten pakken.
En het meest uitgebreide opruimartikel wat er is:
Planning, mails en post
Of: je bent regelmatig nèt iets te laat bij een afspraak, je vergeet afspraken, je ontvangt zo nu en dan betalingsherinneringen voor facturen en mails beantwoorden binnen redelijke termijn is een uitdaging. Het gevoel dat dit soort taken en afspraken steeds als verrassing op je pad komen, het onbehaaglijke gevoel wat er in gesloten enveloppen en ongelezen mails zit. Daar kun je je behoorlijk onrustig en vervelend over voelen, het belemmert je misschien wel in je functioneren op je werk.
En van al die onrust word je hoofd vol. Ook daar heb ik (Diana van De Bezem door je Leven) blogs over geschreven:
Een buitenstaander hoor je dan weleens zeggen: Kom op, ruim het gewoon even op! Even de schouders eronder en alles is weer bij. Zo simpel is het natuurlijk niet…
Soms lukt het opruimen niet door andere oorzaken
Onder het ontstaan van rommel en wanorde zitten altijd diepere oorzaken. Denk bijvoorbeeld aan grote levensgebeurtenissen die maken dat iemand even ontregelt is of ADHD klachten. Moeite met het loslaten van spullen, moeite met focus houden. Allemaal zaken die het consequent organiseren van een huishouden kunnen bemoeilijken.
Tel daar nog bij op dat veel mensen van zichzelf vinden dat ze de situatie zelf op moeten lossen. Ik kan toch wel zelf mijn huis opruimen?! Het wordt gezien als een basisvaardigheid (immers: als kind moest ik toch ook gewoon mijn kamer opruimen. En of dat nou leuk was of niet, hoe moeilijk kan het zijn?).
Ik kan je vertellen, soms is de klus gewoon te groot om zelf aan te pakken en mis je nog de juiste skills om effectief en met duurzaam resultaat op te ruimen. Het is echt OK om op bepaalde momenten in je leven hulp in te schakelen, je hoeft het niet allemaal alleen te doen.
Veel mensen voelen schaamte om hulp in te schakelen voor het opruimen. Ik (Diana van De Bezem door je Leven) schreef er eerder een blog over:
Een organizer is specialist in het creëren van overzicht en kan op een gestructureerde manier met jou aan de slag. Lees hieronder de 5 voordelen van het werken met een professional organizer, in de volksmond ook weleens opruimcoach genoemd, ten opzichte van doormodderen in je eentje.
We beginnen met de allerbelangrijkste:
1. Een professional organizer is jouw stok achter de deur
Grote kans dat je al een tijd wilt opruimen, en er steeds niet aan begint. Je hebt last van uitstelgedrag. (jaja, ook hier is een blog over geschreven: Uitstelgedrag & opruimen: 4 soorten uitsteltypes. Er zijn zoveel andere dingen om te doen! Waar je de ene dag kunt denken dat er nu echt iets moet veranderen, voel je de volgende alweer minder noodzaak. Je schuift een stapel tijdschriften opzij, doet gauw de keukenlade dicht en sluit je ogen voor de bende in de hal. Het komt later wel.
Ga je met een organizer aan de slag, dan ga je er dit keer wel echt aan beginnen en vergroot je de kans dat je het dit keer ook echt afmaakt aanzienlijk!
2. Een professional organizer leert jou opruimen
Klinkt misschien gek, want opruimen kan toch iedereen? Dat denken we maar, omdat het iets is wat we ons hele leven al ‘moeten’ doen. Opruimen is ook een skill, en daar is de ene nu eenmaal beter in dan de ander. Net als koken, hardlopen of een presentatie geven. Het vraagt oefening en aftappen bij mensen die er beter in zijn dan jij. Werk je in je eentje, dan doe je het zoals je altijd deed.
Een opruimcoach kan jou handige tips geven en een methode aanleren. Zodat je bijvoorbeeld van de maandelijkse mega opruimactie naar een dagelijks mini-rondje kunt gaan. Dat klinkt wel als een mooi voordeel toch?
3. Een professional organizer maakt met jou een systeem wat je zelf kunt onderhouden
Deze is echt key. Zonder goed systeem zul je merken dat je na een goede opruimsessie binnen de kortste keren weer in de bende zit. Terug bij af voor je gevoel. Samen kijk je naar de inrichting van de ruimtes in jouw huis, naar de kasten, lades en andere opbergplekken. Welke categorieën zijn er, staat het op een logische manier bij elkaar?
Heel belangrijk is dat je samen goed kijkt wat er bij jou past, bij jouw huis en bij jouw huisgenoten. Zodat je dit ook echt goed gaat gebruiken en dat het helpend voor je is.
Deze gaat over het loslaten van spullen. Dit is voor veel mensen het meest lastige van opruimen. Het maken van keuzes over bewaren of afdanken:
4. Een professional organizer helpt bij het maken van keuzes
Door helpende vragen te stellen. Steeds maar weer, totdat je zelf tot het inzicht komt of je iets nog nodig hebt, of je er ruimte voor hebt. Denk bijvoorbeeld aan: wanneer heb je het voor het laatst gebruikt, of hoeveel exemplaren heb je hier van?
Doordat je dit samen met een opruimcoach doet, gaat het maken van keuzes uiteindelijk sneller en blijf je niet steken in je eigen twijfels.
Weet dat het geen doel op zich is, om spullen af te danken. Mensen denken weleens: als ik met een professional organizer ga werken, dan moet ik zeker alles weggooien. Het kan natuurlijk enorm veel ruimte geven (letterlijk en figuurlijk) als er minder spullen zijn, maar het gaat vooral om het eigen keuzeproces wat je hierin mag gaan leren ontwikkelen. Zodat je uiteindelijk ook als een soort poortwachter gaat kijken naar welke spullen er allemaal het huis in komen, en zelf in staat bent om een bewuste afweging te maken.
Last but not least:
5. Een professional organizer is onafhankelijk
Zij/ hij heeft geen emotionele band met jou en je spullen en kan hierdoor met wat meer afstand naar de situatie kijken. Waar je er zelf misschien als een berg tegenop ziet en door de bomen het bos niet meer ziet, kan een opruimcoach helpen bij het stapsgewijs aanpakken van de klus. Een professional organizer zal een luisterend oor hebben voor een verhaal wat loskomt bij het zien van herinneringen aan vroeger, en tevens ook de draad weer met je oppakken om toch door te gaan met het opruimen. Ga je alleen aan de slag, dan kan het heel lastig te zijn om je los te maken van een doos met foto’s van je allereerste vakantie. Voor je het weet ben je een uur verder en zit je nog steeds met dezelfde doos op schoot, terwijl je eigenlijk het voornemen had om veel meer uit te zoeken en op te ruimen.
Tot slot
Ervaar je herkenning na het lezen van deze blog? Heb je al meerdere pogingen ondernomen om de zolder aan te pakken, maar strand je steeds? Is je agenda een warboel en verstop je steeds meer spullen onder het bed en achter kastdeuren? Schroom dan niet om eens vrijblijvend contact op te nemen. Gun jezelf rust en overzicht, een huis waar je trots op kunt zijn, waar je je fijn en ontspannen voelt!
Dit blog is geschreven door Susanne Kobus van Praktijk voor Organizing in regio Leiden. Ze is er voor mensen die er stiekem een beetje een bende van maken, zegt zij met een knipoog. Mensen die moeite hebben met het organiseren van spullen, tijd en taken. Dit kan in huis zijn, maar ook in de zakelijke omgeving.
Susanne bekijkt samen met jou wat je nodig hebt en welke aanpak bij jou past. Dit kan in een aantal dagdelen, waarin je echt samen aan de slag gaat. Ook is het mogelijk om kortere sessies te plannen (ongeveer 1,5 uur), waarbij je samen opstart en vervolgens zelf met het ‘huiswerk’ van Susanne aan de slag gaat. Net waar jouw behoefte ligt en afhankelijk van hoeveel support je nodig hebt om (weer) in beweging te komen.
Welke route je ook kiest, we gaan ervoor om weer rust en overzicht te creëren en de bende op te ruimen!
Misschien ben je er totaal niet mee bezig, maar het is wel belangrijk:
Nabestaandendossier
Zijn jouw nabestaanden op de hoogte van jouw wensen als je er niet meer bent? Heb je wel eens nagedacht over wat er na je overlijden met de spullen moet gebeuren? Kun je de online accountgegevens van je kind of partner vinden als dit nodig blijkt? Weten jouw nabestaanden welke lidmaatschappen jij allemaal hebt? Al deze gegevens vermeld je gemakkelijk in je persoonlijke nabestaandendossier. Zo voorkom je dat je nabestaanden moeten gissen en zoeken naar antwoorden.
Dit nabestaandendossier is dus een hulpmiddel voor nabestaanden bij de afwikkeling van de nalatenschap en andere (financiële) zaken na het overlijden. Daarnaast biedt het ook de mogelijkheid om gegevens vast te leggen over de laatste wilsbeschikking en over schenkingen bij leven of na het overlijden.