Wat doet een Professional Organizer?

Heel veel mensen die ik tegenkom en vertel dat ik Professional Organizer ben, weten eigenlijk niet goed of helemaal niet wat dit beroep inhoudt. 
Ik krijg heel vaak de vraag “maar wat doe je dan”? 
Op deze pagina neem ik je mee in wat een Professional Organizer allemaal doet. 


wat-doet-een-professional-organizer

Het komt echt veel vaker voor dan je denkt… mensen die graag hun huis, administratie, agenda, huishouden en computer op orde willen hebben, maar niet weten waar ze moeten beginnen. 

Vaak zijn er meer spullen thuis dan nodig  is en is er te weinig tijd om dit allemaal op te ruimen of om de administratie bij te werken. 
Als Professional Organizer begeleid ik bij het maken van keuzes.
Keuzes in spullen, papieren én tijd.

Tijdens een afspraak ga ik samen met jou aan de slag. 
We bepalen samen welke taken prioriteit hebben en wie wat kan doen. 
Bij het opruimen van spullen en documenten pas ik bepaalde technieken en methoden toe die het jou makkelijker maken om een keuze te maken over wat er blijft en waar afstand van gedaan kan worden. 
Jij bent altijd degene die hierover een beslissing neemt, niet ik als Professional Organizer.

Vervolgens worden de verschillende leefruimtes in de woning zo efficiënt mogelijk ingedeeld en opgeruimd zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij de  jouw gewoontes en behoeftes. 

Maar ook bij het vrijmaken van tijd help ik om keuzes te maken én zoeken we samen naar andere oplossingen.

Video met uitleg

Wie zijn mijn klanten?

Bijvoorbeeld mensen die veel ballen in de lucht proberen te houden en daarmee vast lopen. 

Of je nu een gezin hebt of  nog geen kinderen hebt. Of je wel of niet werkt. Maakt niet uit. Als je het gevoel hebt dat je een en ander niet overziet en jezelf voorbij rent of gaat rennen.

Als Professional Organizer breng ik de huidige situatie in kaart, signaleer de knelpunten en denk mee over oplossingen. 

Daarnaast kan ik bemiddelen en begeleiden in een gezin waar de verdeling van de huishoudelijke taken maar niet wil lukken.

Maar ook senioren die nog zelfstandig wonen kunnen vaak wat extra hulp gebruiken en help ik. 
Als Professional Organizer kan ik helpen bij het bijhouden van de administratie, het aanvragen van zorg, ontspullen of het afhandelen van een nalatenschap. 

En stel nou dat het thuis blijven wonen echt niet meer gaat dan kan ik helpen bij het coördineren van een verhuizing. 
Verhuizingen zijn ingrijpende, tijdrovende en soms ook stressvolle gebeurtenissen. 

Ik kan je helpen bij het maken van een planning, begeleiden bij het regelen van alle praktische en administratieve zaken (of ik neem die voor je uit handen) en kan je begeleiden bij het uitzoeken en inpakken van de spullen.

En word je overspoeld door de hoeveelheid spullen in je huis dan kan ik je helpen met het opruimen hiervan. 

wat-doet-een-professional-organizer
wat-doet-een-professional-organizer

Wat voor problematiek kom ik tegen?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor iemand het thuis niet meer overziet. 

De situatie kan geleidelijk ontstaan door gezinsuitbreiding, mantelzorg, een hogere werkdruk, ouderdom of ziekte. 
Maar het kan ook zijn dat er een specifieke aanleiding is, bijvoorbeeld een ingrijpende levensgebeurtenis zoals een verhuizing, ontslag, scheiding of sterfgeval.
Uit een onderzoek van IKEA blijkt dat veel ruzies met partners of huisgenoten gaan over teveel spullen en dat 45% van de vrouwen ervaart dat teveel spullen in huis zorgt voor onrust in het hoofd. 
Kortom, een ongeorganiseerd huis levert behoorlijk wat stress op en zorgt ervoor dat iemand zich niet meer goed kan ontspannen.
Verder vindt 40% van de volwassenen het een uitdaging om de financiële administratie bij te houden, is 20% van de werkenden mantelzorger en heeft 95% van de Nederlanders moeite met prioriteren en stelt daardoor klussen uit. 
Samenvattend lopen veel mensen vast zonder hulp. 
Wanneer iemand er zelf niet uitkomt kan ik de helpende hand bieden.

Ik help je graag!

Ik geef via mijn social media accounts en hier op mijn website ook al wat tips om aan de slag te gaan met opruimen en organiseren thuis.

Wat is de meerwaarde van een Professional Organizer?

Opruimen is een vaardigheid die je aan kunt leren. De afspraken met mij zijn daarbij de stok achter de deur. 

Ik kom namelijk bij je thuis en ik zie daardoor snel wat er aan de hand is en wat er verbeterd kan worden. 
Als Professional Organizer van de NBPO oordeel ik niet over situaties; ik constateer wat er aan de hand is en praat er met jou over. Dat kan alleen als we allebei een goed gevoel hebben bij de samenwerking.

Tijdens het traject word je o.a. begeleid bij het aanleren van nieuwe gewoontes en patronen, ordeningsvaardigheden en het stellen van prioriteiten. 
De rust die hierdoor ontstaat, laadt jouw batterij weer op en zorgt ervoor dat het huis weer overzichtelijk wordt.

wat-doet-een-professional-organizer

logo-footer

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach / Verhuiscoach

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben lid van Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers NBPO


Ik maak deel uit van het vrouwennetwerk ViZi
Ik ben lid van ZZP Nederland