Schaamte voor de chaos in huis
Heb jij schaamte voor de chaos in huis? Is je huis zo vol dat je niet meer weet waar je moet beginnen met opruimen? Of heb je hier de energie niet voor? Jezelf schamen voor een huis dat te vol of vies is, is een natuurlijke reactie. Maar je moet niet te hard zijn richting jezelf. Het leven is niet altijd gemakkelijk en als je alle ballen hoog moet houden, komt er een moment dat het je even te veel wordt.
Er zijn tal van redenen voor een onopgeruimd of vies huis. Als je dit blijft verbergen voor de buitenwereld, bijvoorbeeld door geen mensen meer uit te nodigen en niet om hulp te durven vragen, wordt het alsmaar erger. Je voelt je eenzaam, komt in een isolement en de drempel wordt steeds hoger. Je staat er niet alleen voor! Iedereen heeft in mindere of meerdere mate last van dit probleem.
Disclaimer: dit bericht bevat affiliatelinks. De linkjes in deze tekst verwijzen naar artikelen bij bol. en So Clever. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van één van de links in dit bericht. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!
Vele oorzaken voor een vol huis
Mensen met volle huizen schamen zich vaak voor de kasten die uitpuilen van de kleding, de stapels papierwerk die rondzwerven en het gebrek aan orde in de spullen. Ze voelen zich al snel lui, maar de oorzaak ligt op een heel andere plek. Vaak komt een rommelig huis juist voort uit perfectionisme. Jij wilt graag aan de slag met het opruimen en organiseren met je huis, maar omdat je alles tot in de kleinste details overdenkt loop je al vast voordat je begint. Of je gaat juist wel aan de slag, maar doet hier erg lang over omdat je tijdens het opruimen steeds tegen een nieuwe taak aanloopt. Je wilt bijvoorbeeld je kledingkast uitruimen, komt er achter dat je bepaalde items hebt die je al lang niet meer hebt gedragen, past deze aan om te kijken hoe je ze kunt combineren en merkt op dat ze wel in de was mogen. Dan sta je voor de wasmachine en zie je een andere stapel was die nog gedaan moet worden, maar het wasmiddel is op. Je gaat richting de supermarkt, komt een tijd later thuis en je kledingkast is nog altijd een rommel maar het is alweer tijd om te gaan koken.
Mijn collega schreef leuke blogs over verschillende opruimtypes en bovengenoemd type is de zigzag opruimer.
Een andere reden waarom opruimen een flinke taak kan zijn, is doordat het een beroep doet op executieve functies. Deze denkprocessen zijn noodzakelijk voor het plannen en aansturen van activiteiten. Voor opruimen en ontspullen doe je een beroep op zowel geduld, planning, doorzettingsvermogen, doelgerichtheid, emotieregulatie en meer. Hierdoor kan je mentaal overbelast raken waardoor je besluit om het maar even te laten zoals het nu is. Misschien heb je al zo veel andere zaken aan je hoofd: werk, de kinderen, je relatie. Het huishouden kan dan even op een lager pitje komen te staan. Dat is heel normaal.
De executieve functies komen ook terug in dit blog Hoe run je jouw huishouden naast een baan en gezin – 2 dingen die ze je niet vertellen
Schamen is een nutteloze emotie
Veel mensen schamen zich regelmatig en er is niemand die het gevoel niet kent. Mensen schamen zich bijvoorbeeld voor een fout die ze in hun eigen ogen gemaakt hebben, zichzelf of hun lichaam. Daarnaast kan je plaatsvervangende schaamte hebben voor een ander zoals je partner. Schamen is een vervelende emotie die weinig bijdraagt. Je hebt het gevoel dat je wilt verdwijnen en je kleiner wordt. Je wilt even niet gezien worden, waardoor je jezelf als het ware aanvalt. Schaamte is daarnaast de angst om afgewezen te worden, er niet (meer) bij te horen of sociale status of liefde te verliezen. Deze emotie komt voort uit de menselijke noodzaak om bij een groep te horen. Weet dus dat iedereen deze emotie ervaart en hulp vragen vaak een beter idee is dan je denkt.
Ik schreef meerdere blogs en e-books met opruimtips, doe er je voordeel mee!
- Het “schuur opruimen stappenplan” in 6 stappen
- E-book: Kledingkast opruimen in 7 stappen
- Mijn 10 gouden opruimregels
- Opruimen als je ouder wordt en 5 handvatten om dit beter te laten verlopen
- E-book: Opruimen met kinderen – 11 tips
- Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd
- E-book: 12 tips – zo pak jij je bergen wasgoed aan
En het meest complete artikel over opruimen:
Opruimen: De Ultieme Gids voor een Opgeruimd Huis
Wanneer jij je schaamt voor de rommel in je huis, kan je in een isolement terecht komen. Je vraagt de buurvrouw niet om even binnen te komen voor een kopje koffie en nodigt vrienden, vriendinnen en familie het liefst niet bij jou thuis uit. Wat zullen ze wel niet denken als ze over de drempel stappen? Hierdoor wordt het voor jezelf ook steeds moeilijker om hulp in te schakelen. Weet dat we allemaal hetzelfde doen! Doordat een ander jou ook niet binnenlaat als het huis niet toonbaar is, weet je niet echt hoe het er bij anderen aan toegaat. Je krijgt geen realistisch beeld van hoe de meeste woningen er uit zien op een doordeweekse dag, als het speelgoed overal ligt en de vuile vaat op het aanrecht staat. Je ziet alleen de nette woonkamer als je op bezoek gaat, niet de gastheer of gastvrouw die net nog even snel een stofzuiger door het huis heeft gehaald en een paar spullen snel achter de bank heeft weggemoffeld.
Dit geeft het gevoel dat anderen wel altijd alles netjes en op orde hebben. Als je weggaat krijg je het idee dat het bij anderen netter is dan bij jou thuis. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn.
Negatieve effecten van rommel in huis
Rommel in huis brengt veel stress met zich mee. Het kan je chagrijnig maken, of op termijn zelfs depressief. Het voelt alsof je een grote heuvel te beklimmen hebt en je weet niet waar je moet beginnen. Hulp vragen is een goede eerste stap, want zo weten mensen in welke situatie jij zit. Je zult merken dat een ander jou graag te hulp schiet en blij is dat jij een kwetsbare kant van jezelf deelt! Door klein te beginnen, neem jij de eerste stappen richting een opgeruimd huis. Zo krijg je vanzelf meer ruimte in je hoofd. Haal bijvoorbeeld de keukenkastjes helemaal leeg, gooi weg wat over de datum is of je niet gebruikt, haal een doekje over de plankjes en zet alles weer terug. Jij kan dat en je merkt de positieve effecten direct!
Bestel nu extra voordelig mijn fysieke werkboek van de 120 dagen opruimchallenge!
De challenge is in een volledig nieuw jasje gestoken, bevat meer uitleg, 4 bonussen en komt uit in magazinevorm. Zodat jij nog meer getriggerd wordt om elke dag een kleine opruimopdracht te doen. Meer dan 100 mensen hebben hun huis al opgeruimd met mijn challenge en nu is het bereikbaar voor nog meer mensen!
Door te beginnen met opruimen, komt er ook meer ruimte om je huis echt goed schoon te maken. Als je tijdens het stoffen eerst stapels kranten of woonaccessoires moet verplaatsen kost het veel meer tijd om schoon te maken. De kans is groot dat je het maar laat liggen en een beetje om de troep heen schoonmaakt of zelfs de neiging krijgt om helemaal niet schoon te maken. Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Een professional organizer/ opruimcoach langskomen om SAMEN met jou op te ruimen of om VOOR jou op te ruimen.
Laat de schaamte los en vraag hulp
Schaam je niet langer voor een vol huis. Dit kan gebeuren en dat is helemaal geen ramp. Wat wel belangrijk is, is dat je om hulp durft te vragen. Ga op zoek naar oplossingen. Geef jezelf niet de schuld en accepteer de situatie. Een belangrijke eerste stap is om te stoppen met jezelf te schamen. Deze schaamte leidt tot eenzaamheid en een isolement, waardoor hulp vragen nog moeilijker wordt en het probleem alleen maar verergert.
Bedenk dat het geen schande is om een probleem te hebben met de rommel in je huis. Een professional organizer/ opruimcoach helpt je om weer lucht te krijgen, je woning te organiseren en te ordenen, zonder oordeel. Stap uit de vicieuze cirkel waar je in terecht komt wanneer jij je schaamt en maak energie vrij om gericht naar oplossingen te zoeken voor de chaos in jouw huis. Weet dat ook goede vrienden en je familie je echt niet zullen veroordelen als jij je situatie met hun deelt. Het gemiddelde huis is zeker niet zo schoon en opgeruimd als je wellicht denkt! Vind jij het lastig om mensen die dicht bij je staan in vertrouwen te nemen? Neem dan eens contact met mij op, want ik help je met alle liefde verder.
En wil je zelf graag aan de slag met opruimen maar je mist een leidraad, een duwtje in de rug en een stok achter de deur? Neem dan eens een kijkje in mijn webshop met opruimchallenges en andere printables.
Meld je nu aan voor mijn Facebook Community "Ervaar de magie van een opgeruimd huis en leven"
Je bent er wellicht nog helemaal niet mee bezig, maar het is wel belangrijk om hierover na te denken en e.e.a vast te leggen:
Nabestaandendossier
Zijn jouw nabestaanden op de hoogte van jouw wensen als je er niet meer bent? Heb je wel eens nagedacht over wat er na je overlijden met de spullen moet gebeuren? Kun je de online accountgegevens van je kind of partner vinden als dit nodig blijkt? Weten jouw nabestaanden welke lidmaatschappen jij allemaal hebt? Al deze gegevens vermeld je gemakkelijk in je persoonlijke nabestaandendossier. Zo voorkom je dat je nabestaanden moeten gissen en zoeken naar antwoorden.
Dit nabestaandendossier is dus een hulpmiddel voor nabestaanden bij de afwikkeling van de nalatenschap en andere (financiële) zaken na het overlijden. Daarnaast biedt het ook de mogelijkheid om gegevens vast te leggen over de laatste wilsbeschikking en over schenkingen bij leven of na het overlijden.