NBPO Professional Organizer/ Opruimcoach Hoeksche Waard

15 valkuilen bij het opruimen – en de oplossingen

fouten opruimen

Al sinds kleins af aan krijgen we van onze ouders te horen dat we speelgoed na het spelen moeten opruimen. Misschien leer je dit je eigen kinderen ook aan; maar ruim je zélf eigenlijk wel altijd zo goed op? Feit is, we zijn met z’n allen van nature nou eenmaal niet altijd even goed in opruimen. Er zijn veel valkuilen waar we in trappen.

En dat is jammer, want een opgeruimd huis brengt verschillende voordelen met zich mee. Niet alleen weet je alles beter te vinden, maar het geeft je ook meer rust. Daarnaast hoef je je nooit meer te schamen als de visite plotseling naar de bovenverdieping moet. Dat een opgeruimd huis het verschil kan maken, dat weten we inmiddels wel van het programma Je Huis op Orde.

Ik schreef er ook een blog over Je huis op orde – waarom dat zo fijn is maar vaak niet lukt

Zetten we onszelf tóch tot het opruimen van onze spullen, dan gaat dat vaak niet helemaal perfect. Als je niet op de juiste manier opruimt, is het binnen de kortste keren weer een rommeltje. Maar echt goed opruimen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om je een handje te helpen, vind je hieronder de 15 meest voorkomende valkuilen bij het opruimen (en hoe je ze voorkomt of oplost)!

Disclaimerdit bericht bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van deze link. Maar maak je geen zorgen, hier betaal jij niets extra’s voor, het is dus een win-win situatie voor jou en voor mij. Dank je wel alvast! En voordat je een aankoop overweegt, denk goed na of je het echt nodig hebt of er echt blij van wordt!

1. Je ruimt op zonder plan

De meeste dingen in het leven gaan nou eenmaal beter wanneer je een plan of strategie hebt. Ben je bijvoorbeeld onderweg naar je vakantiebestemming, dan zal een vooraf bepaalde route je een hoop ellende besparen. Zomaar willekeurig gaan rijden, vermindert de kans drastisch dat je op de goede plek aankomt.

Het organiseren van je woning is niet anders. Stel een duidelijk doel, bijvoorbeeld het perfect op orde brengen van je keuken. Je zou hier zelfs een moodboard voor kunnen maken; hoe ziet jouw keuken/ huis er opgeruimd uit? Probeer hierin reëel te blijven, in een huis moet ook geleefd worden dus laat je niet teveel verleiden door de Instawaardige perfecte plaatjes.

opruimen
Een moodboard kan ook helpen. Foto door Uby Yanes op Unsplash

Probeer bij het doelen stellen en het maken van een plan concreet te zijn, door bijvoorbeeld te bepalen hoeveel tijd je ervoor nodig hebt. Ruim je op zonder doel, dan stop je waarschijnlijk halverwege, omdat je niet weet waarvoor je het doet. Je komt zozegd niet op je bestemming aan.

Er zijn allerlei leuke en handige tools om een planning te maken of een moodboard; zoals bullet journals, stickers, planners. Ook kun je online een moodboard maken.

2. Je stelt uit omdat je niet weet waar te beginnen

Op willen ruimen en uitstelgedrag gaan soms hand in hand met elkaar. Lees dit blog er maar eens op na. Daarin staat beschreven dat er verschillende soorten uitsteltypes zijn.

Vooral wanneer het organiseren van jouw huis of een bepaalde ruimte een flinke klus gaat worden, komt uitstelgedrag al snel om de hoek kijken. Je weet niet waar je moet beginnen, dus je bedenkt dat je dat wel een ander keer uit gaat vogelen. Het resultaat? Je spaart meer rommel/ spullen op en daarmee zit je jezelf in de weg.

De oplossing is klein beginnen. Wil je bijvoorbeeld je zolder aanpakken, maar is het een grote puinhoop? Begin dan eens met één kast, stellage of lade. Wanneer je eenmaal begonnen bent, merk je dat je op dreef raakt en misschien ga je het op een bepaald moment zelfs leuk vinden om op te ruimen. Dit laatste geldt overigens niet voor iedereen… Hulp zou dan uitkomst kunnen bieden in de vorm van een vriendin, buurvrouw of een opruimcoach.

3. Je begint in de verkeerde ruimte

Is je hele huis een zooitje, inclusief zolder en garage? Misschien ben je geneigd om te beginnen met opruimen in de ruimtes die je ziet als een opbergplek voor verschillende soorten spullen. Het idee is immers dat wanneer je meer opbergruimte hebt gecreëerd, je de spullen uit andere ruimtes daar kunt opbergen. Dit klinkt logisch, maar is helaas een recept voor ellende.

De kans is immers groot dat je veel spullen maar naar de zolder verschuift en daardoor jezelf niet confronteert met het maken van keuzes om bepaalde spullen weg te doen. Met andere woorden, het is een soort uitstelgedrag. En daarnaast: wanneer je begint met het opruimen van opbergruimtes, haal je hier waarschijnlijk weinig voldoening uit, omdat je dan alsnog de hele dag tussen de rommel zit in je woon- of slaapkamer.

4. ‘Voor het geval dat..’

Laten we het niet ontkennen. We hebben allemaal wel eens iets bewaard onder het motto ‘voor het geval dat’, om het vervolgens nooit te gebruiken. Tijdens de verhuizing zie je het ineens weer liggen en besluit je maar om het weer mee te nemen. Het advies is: gooi het direct weg, breng het weg of verkoop het eventueel. De kans is namelijk niet heel groot dat je het ergens de komende jaren gaat gebruiken, toch?

Zeker wanneer het gaat om iets wat eigenlijk helemaal niet zo aan de prijs is, kan je er maar beter direct van af zijn. Gebruik hiervoor de 10-10-10 regel. Kun je het kopen voor minder dan 10 euro, binnen 10 minuten en binnen een straal van 10 kilometer? Of gebruik een ander getal voor jouw situatie. Mocht je het in de toekomst écht nog eens nodig hebben, dan kan je altijd een nieuw exemplaar aanschaffen. Spullen hoor je op te bergen met de bedoeling om ze weer te gebruiken. Je huis moet geen grote opslagplaats worden. Wees dus realistisch over wat je wel en wat je niet meer gaat gebruiken. Keuzes maken!

5. Je wil zoveel mogelijk verkopen

Het is vandaag de dag erg gemakkelijk geworden om spulllen online te zetten en er een (klein) bedrag voor te vragen. Wanneer je jouw huis of een ruimte daarvan op gaat ruimen, kan het verleidelijk zijn om alles te koop aan te bieden. Zo verdien je immers wat bij. Dit is echter niet altijd het beste om te doen.

Wanneer je alles wil verkopen, blijf je alsnog een tijd lang met veel spullen zitten. Niet voor alles is een koper te vinden en daarnaast duren onderhandelingen vaak erg lang of komen kopers niet opdagen. Het kan dus een behoorlijk frustrerend en vermoeiend proces zijn – waardoor je overzicht verliest. Het alternatief? Geef je spul aan iemand die het kan gebruiken, breng ze naar de kringloop of gooi ze weg wanneer niemand er meer wat aan heeft.

6. Je koopt te veel organizers

Je besluit om eens flink op te gaan ruimen en denkt het misschien goed aan te pakken door alvast wat organizers aan te schaffen. Hier kan je tijdens het opruimen immers je spullen in kwijt. Klinkt goed, maar in de praktijk blijkt deze werkwijze niet altijd even handig. Feit is nou eenmaal dat organizers best een hoop plek in beslag kunnen nemen.

Het is praktisch onmogelijk om bij voorbaat te weten hoeveel bakken of andere soorten organizers je nodig hebt. De kans bestaat dat je er te veel koopt. Waar opruimen er (onder meer) juist toe dient om meer ruimte vrij te maken, werk je dit tegen door onnodig veel organizers aan te schaffen. Daarnaast ga je het zien als een opslagplek voor (onnodige) spullen. Hoe pak je het dan wel aan? Koop organizers simpelweg pas wanneer je deze écht nodig hebt. Dit weet je pas wanneer je echt opgeruimd hebt en weet welke spullen overblijven. Dan kun je ook kijken welke opbergproducten daarvoor geschikt zijn.

7. Je begint (veel) te groot

Heb je een ruimte die volstaat met troep en weet je niet waar te beginnen? Misschien denk je dat het verstandig is om maar gewoon alles tegelijk te doen onder het motto ‘ik zie wel hoe ver ik kom’. Dit is in de praktijk echter een methode die niet erg goed werkt. Je begint te groot, houdt geen overzicht en verhoogt daarmee de kans op frustraties. De tip? Begin klein. Zie ook valkuil nr. 2.

Moet je kledingkast opgeruimd worden, begin dan met dat ene laatje of dat ene plankje. Wat je dus in de meeste gevallen beter niet kunt doen is het leeghalen van je complete kledingkast om helemaal opnieuw te beginnen. Deel grote taken op in kleine taken, om het organiseren van een ruimte behapbaar te maken. Je kunt denken per ruimte, maar ook bijvoorbeeld per categorie. Je raakt dan minder snel afgeleid. Dus niet à l Marie Kondo al je kleding op 1 grote stapel.

8. Je wil veel ruimtes tegelijk opruimen

Soms komt het voor dat een categorie spullen in meerdere ruimtes rommel veroorzaakt. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval met kleding. Het ligt niet alleen in je kleedkamer, maar ook in je slaapkamer en badkamer. Alle ruimtes tegelijk aanpakken? Nou, liever niet! Het is behoorlijk lastig om verschillende ruimtes gelijktijdig op te ruimen. Het kost best wat energie en daarnaast verlies je snel het overzicht.

Zoals eerder benoemd kan je per ruimte starten. Je ruimt dan bijvoorbeeld eerst je slaapkamer op en gaat daarna pas door naar de kleed- of badkamer. Je kan het ook per categorie aanpakken. Ligt je kleding door het hele huis, verplaats alles dan eerst naar een centrale plek (waar het even kan blijven liggen). Vanuit hier kun je rustig alles gaan organiseren. Dit geeft rust en biedt overzicht.

9. Je stelt niet de juiste vragen

Opruimen gaat om het stellen van de juiste vragen om keuzes te maken. Je moet alles een keer aangeraakt hebben en vervolgens de juiste vragen stellen aan jezelf om te bepalen of je het gaat bewaren. Het is namelijk behoorlijk gemakkelijk om tot de conclusie te komen dat je iets wil bewaren, bijvoorbeeld omdat je iets ooit nog nodig denkt te hebben. Het weggooien van dingen voelt gedurende het opruimproces soms slechter aan dan het bewaren van dingen, maar achteraf is dit meestal precies andersom!

Maar welke vragen moet je dan stellen? Wat dacht je van de vraag of iets nog wel heel is, of je het met regelmaat gebruikt, of het je nog past en of je er wel genoeg ruimte voor hebt. Ook zou je je kunnen afvragen of het wel gezond is en of je het weer opnieuw zou kopen als je het in de winkel tegen zou komen. Welke precieze vragen je ook stelt: wees eerlijk tegen jezelf en geef realistische antwoorden. Doe je dit niet, dan houd je jezelf voor de gek.

Meer lezen over opruimen en het maken van keuzes? Lees bijvoorbeeld mijn blog hierover!

Stel jezelf goede vragen om keuzes te kunnen maken in het opruimproces. Afbeelding van chenspec via Pixabay

10. Je maakt ruimte voor nieuwe spullen

Oké, laat het duidelijk zijn: we kopen nou eenmaal vaak nieuwe spullen – en dat is op zichzelf geen probleem. Het moet echter niet zo zijn dat je slechts opruimt om zo ruimte te maken voor deze nieuwe spullen. Je werkt jezelf dan tegen en je blijft continue bezig. Met andere woorden, je loopt achter de feiten aan.

Zie het opruimproces écht als een proces waarbinnen je jouw huidige spullen organiseert. Je moet keuzes maken in wat je houdt en wat niet. Deze keuzes kunnen het best worden gebaseerd op de antwoorden op rationele en logische vragen. Het is (in de meeste gevallen) niet erg logisch om iets weg te gooien om daarmee ruimte te maken voor iets nieuws. Je krijgt dan immers weer opnieuw rommel en dan moet je weer gaan opruimen.

11. Je bekijkt niet alles

Heb je een kast op te ruimen, haal dan de hele kast leeg. Nu hoef je, zoals eerder genoemd, niet in een keer alles eruit te halen en uit te stallen. Maar, zorg in ieder geval dat je alle zaken uit een kast een keer in je hand hebt gehad. Wanneer je besluit op te gaan ruimen, kun je het maar beter grondig doen. Hiermee creëer je veel meer ruimte en organiseer je alles een stuk beter.

Dus ga niet alleen even door het stapeltje spijkerbroeken wat je met enige regelmaat draagt, maar buig je ook eens over de achterste stapeltjes waarvan je amper nog wist dat ze bestonden. Een plank leeggehaald? Goed, nu kan je alles één voor één gaan beoordelen. En nu de plank toch leeg is, maak het plankje direct schoon met een vochtige doek. Een fris én opgeruimd plankje: win-win!

12. Je verkiest organizen boven opruimen

Organizen is op zichzelf natuurlijk helemaal geen probleem. Je zorgt voor overzicht en je kan je spullen voortaan een stuk beter terugvinden. Het is echter belangrijk dat je organizen niet boven het opruimen verkiest. Het probleem hiervan is namelijk dat je geen dingen meer wegdoet, maar jezelf alleen de vraag stelt waar en hoe je het moet opbergen. Het is natuurlijk heel leuk en mooi om al je spullen in mooie bakken en mandjes te stoppen, maar dat is niet hetzelfde als keuzes maken en echt opruimen.

Dat je van nature sneller overgaat tot organiseren dan tot weggooien, heeft voor een deel te maken met het endowment effect. Dit effect, ook wel bekend als het eigendomseffect, stelt dat we onze eigen spullen overwaarderen tegenover de feitelijke waarde van bepaalde zaken. Kan je dit deels doorbreken, dan ruim je veel effectiever en rationeler op.

13. Je doet niet aan categoriseren

Doe je niet aan categoriseren, dan is een opgeruimde ruimte vaak systeemloos. Het is héél belangrijk dat je een vaste en logische plek vaststelt voor al je spullen. Bijvoorbeeld je broeken op de middelste plank en je T-shirts op de bovenste plank. Speelgoed moet in kast X en kast Y is alleen geschikt voor boeken. En oh ja, geen pannen in de lade voor drinkbekers.

SpeelgoedSpeelgoed

Door te categoriseren en vaste plekken te creëren, maak je een handig systeem waardoor het opruimen in de toekomst makkelijker en sneller gaat. Immers, als je weet waar iets hoort dan kun je het daar ook sneller weer terugleggen. Gelijktijdig zorg je ervoor dat het minder snel weer een rommel wordt en dat je in het algemeen leeft in een beter georganiseerde woning. Dus de volgende keer wanneer je op gaat ruimen schuif je niet alles netjes op een mooi plekje, maar kijk je écht of dit wel het juiste plekje is. Leg de spullen uit dezelfde categorie bij elkaar. Pannen bij elkaar, glazen bij elkaar, handdoeken bij elkaar en verschillende soorten speelgoed bij elkaar, zoals alle poppen en bijbehorende spulletjes.

14. Je ruimt spullen van een ander op

Misschien denk je dat het lukt, maar het lukt meestal niet: spullen van een ander opruimen. Eerder in dit blog heb ik beschreven dat je bij opruimen keuzes moet maken door o.a. het stellen van de juiste vragen. En laat dat nou precies zijn wat je niét kunt doen wanneer het gaat om objecten van een ander. Je kunt bijvoorbeeld niet goed genoeg voor een ander bepalen of een bepaald kledingstuk het bewaren waard is.

Ga je voor een ander opruimen dan zal je hele duidelijke instructies en de toestemming van die ander moeten hebben. Anders echt niet doen. Het kost je ontzettend veel tijd en je schiet er vaak zelf niet veel mee op. Het is dus waardevol om iemand zijn eigen ’troep’ op te laten ruimen. Hier kan je je maar beter niet mee bemoeien. Natuurlijk kan je bijvoorbeeld wel altijd samen met je kind gaan opruimen, anders leert deze het niet!

15. Je brengt spullen niet direct weg

Stel, je bent lekker bezig en je stelt precies de juiste vragen. Je hebt al aardig wat dozen/ kratten of zakken met spullen die je allemaal weg kunt brengen, bijvoorbeeld naar de kringloop. Vaak blijven deze spullen die ‘nog een keer weg moeten’ lang liggen. Hierdoor is het opruimproces nooit klaar.

Spullen die onnodig lang in je huis blijven liggen, nemen vaak veel ruimte in beslag. Daarnaast zorgt het ervoor dat je geen rust in je hoofd krijgt, omdat je weet dat de (onnodige) zaken nog steeds in je huis liggen. Zet de kers op de taart door je handen uit de mouwen te steken en toch echt die dozen met spullen eens weg te brengen!

opruimen
Breng spullen zo snel mogelijk weg. Afbeelding van Pere Serrat via Pixabay

Lukt het niet? Vraag om hulp!

Je merkt het al, opruimen lijkt makkelijk (veel mensen denken dat), maar het kan best een vak apart zijn. Ben je er niet zo’n ster, zit je leeftijd niet mee of heb je simpelweg de tijd niet, dan kan je altijd om hulp vragen. Iemand die je ondersteunt bij het opruimen, kan een frisse blik hanteren en ervoor zorgen dat je ruimtes binnen no-time opgeruimd zijn! Een ander heeft ook niet de emoties bij jouw spullen en kijkt er met een andere bril naar waardoor jij aangezet kunt worden om er ook anders naar te kijken.

Wellicht lijkt het idee van hulp jou niets omdat er sprake is van schaamte om je huis te laten zien. Ik schreef daarover ook een blog:

Schaamte voor de chaos in huis

Wil je zelf aan de slag? Wellicht kan mijn onderstaand uitgebreide blog over ontspullen jou hierbij helpen:

Ontspullen: 10 tips voor meer rust en ruimte in je huis & hoofd

Het is zelfs mogelijk dat er voor je opgeruimd wordt, mits er uiteraard goede instructies zijn. Ik doe dat zelf namelijk wel bij klanten, maar dan zijn de klanten OF thuis om tussendoor keuzes te maken als ik spullen op categorie uitgestald heb (denk bijvoorbeeld aan een keuken waar ik alle glazen, al het bestek, alle plastic bakjes en alle bakspullen en andere categorieën heb uitgestald en de klant dan snel ziet wat er weg kan en waar er teveel van is), of ik krijg goede instructies van de klant wat weg kan. De constructie dat de klant na elke opruimdag zelf kijkt naar de spullen is ook een optie. Vaak vinden ze dat al veel fijner omdat het dan overzichtelijk is en blijft en het ze betrekkelijk weinig tijd kost.

Veel mensen weten nog niet van het bestaan van professional organizers/ opruimcoaches af. Voor hen is er een filmpje van de NBPO, de beroepsvereniging, die dat uitlegt.

Ook schreef ik een serie blogs over misverstanden rondom een opruimcoach:

Lijkt dat jou wel wat? Neem direct contact op en we bespreken de mogelijkheden!

(Tip: lees ondertussen mijn 10 gouden opruimregels!)

fonQ.nl

De Bezem door je Leven  |  ontzorgt door VOOR of MET jou op te ruimen  |  voor een opgeruimd huis en hoofd

Laat mij je helpen!

Neem contact met me op als...

... je als zo vaak geprobeerd hebt om je huis op te ruimen maar het lukt je niet

... het opruimen te overweldigend is en je weet niet hoe en waar te beginnen

... je gaat verhuizen en je wilt eens lekker de bezem door je spullen halen

... je wilt opruimen voordat je huis te koop komt

... je de spullen van een overleden partner/ ouder moet opruimen

... je graag een overzichtelijk en opgeruimd huis wilt maar je hebt echt geen tijd om hier veel tijd aan te besteden

... jouw administratie een chaos is en je daardoor wellicht schulden oploopt

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach 

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben lid van

en maak deel uit van

De Bezem door je Leven  |  ontzorgt door VOOR of MET jou op te ruimen  |  voor een opgeruimd huis en hoofd