NBPO Professional Organizer/ Opruimcoach Hoeksche Waard

  • mijn-diensten-computer
  • professional-organizer-opruimcoach-hoeksche-waard

opruimtips

Een uitpuilende kledingkast

Daar sta je dan weer….

Voor je kledingkast.
Waar eigenlijk teveel kleding hangt en ligt.

Iets kiezen om aan te trekken is daardoor eigenlijk juist lastiger.
En je weet dat je er iets aan moet doen, maar ja…..hoe dan? Je vindt eigenlijk alles wel leuk, hoe ga jij nu bepalen wat weg kan?

Dus stel je de klus uit. En blijf je elke dag gefrustreerd naar je volle kledingkast kijken, starend naar de grote hoeveelheid kleding.


Opruimtip ‘Omgekeerde kledinghangers’

Gelukkig zijn er meerdere methoden om jezelf te helpen met keuzes maken. Eén daarvan is de methode van de omgekeerde kledinghangers gebruiken.

De kleding die je gedragen hebt hang je na het wassen terug, maar dan hang je kledinghanger andersom.

Spreek een tijdsbestek met jezelf af van bijvoorbeeld 3 maanden.
Hangen er na die tijd nog hangers op de oorspronkelijke manier?
Dan zijn dat kledingstukken die je dus al die tijd niet hebt gedragen.

Vraag jezelf dan af of je deze kleding nog wel leuk vindt? Wat is de reden dat je deze specifieke stukken niet pakt? Zitten ze toch niet zo lekker of spreekt de kleur je niet meer aan?

Misschien kunnen deze kledingstukken dan wel weg. Je kunt ze naar de kringloopwinkel brengen of een andere winkel waar ze nog goede tweedehands kleding verkopen. Kijk voor lokale activiteiten op Google.




Een uitpuilende e-mailbox

Herken je dat?

Een volle privé e-mailbox die je al ontmoedigt om het op te ruimen. Dit is op te lossen. 
Voor meer overzicht op je computer kun je werken met mappen.

Opruimtip ‘Mappenstructuur’

DOEN

bijvoorbeeld een map ‘DOEN’ voor alle e-mails waar je ook iets mee moet doen, beantwoorden of een andere actie.

LEZEN

een map met ‘LEZEN’ voor alle mailtjes die je wel wilt lezen omdat het interessant is, maar waar voor jou geen actie aan vastzit.

ON HOLD

een map ‘ON HOLD’ of ‘AFWACHTEN’ voor alle mailtjes waarbij jij moet wachten op een actie van een ander.

RECLAME

Heb je een Gmail account zoals ik dan kun je aparte tabbladen inrichten voor ‘RECLAME’ en ‘SOCIAAL’, dan zorgt Gmail⁠ er zelf voor dat de betreffende mailtjes daarin komen. Dat werkt heel goed. 

SPAM

Een spammap heeft Gmail ook. Check die wel regelmatig want heel soms komt daar toch een ‘normaal’ mailtje in terecht. 

Plan regelmatig tijd in op vaste momenten om je mailtjes te verwerken. Kun je een mailtje snel afhandelen doe dat dan gelijk. Archiveer mailtjes die bewaard moeten blijven in een voor jou logische mappenstructuur.

De mailtjes die meer tijd nodig hebben verplaats je naar 1 van je mappen in je primaire mailbox.

Je kunt er ook voor zorgen dat je instroom van mailtjes minder wordt door je bijvoorbeeld weer af te melden van nieuwsbrieven en reclamemailtjes waar je geen interesse meer in hebt. Doe dit een aantal keer per jaar.

rust-ruimte-overzicht-agenda
werkwijze-tarieven

Een chaos op je computer

Ook op computers/ laptops is er vaak een chaos in de bestanden. 

Ze hebben documenten vaak geen echte naam en zitten niet opgeruimd in een logische mappenstructuur. Ze staan allemaal op het bureaublad of in de downloads. Dus dan heb je een digitale administratie maar kun je nog niets vinden. Herkenbaar? 

Zo krijg je meer overzicht op je computer:

Opruimtip ‘Overzicht op je computer’ 

Kies 1 plek, bijvoorbeeld het bureaublad en bekijk alle documenten die je daar hebt opgeslagen. Heb je het document nodig? Zo niet, verwijder deze dan. Moet het document wel bewaard worden hernoem het document dan op een logische manier. Bijv. afzender-jaar-maand-dag-onderwerp.

Heb je alle documenten op die plek zo aangepakt? Dan is het tijd om te kijken naar een logische mappen structuur. Kies per map een onderwerp bijv. “Belasting” “Werk” “Financiën” etc.

Kijk ook of je al mappen hebt die wellicht niet logisch zijn en hernoem ze.

In de mappen kun je ook weer submappen maken, bijv “Salarisstroken” voor in je map “Werk”.  Ga zo stap voor stap heel je computer door. Vergeet ook evt. cloudopslag niet en je foto’s.

Check ook je map downloads en verwijder wat niet meer nodig is. Je computer wordt ook trager van veel onnodige bestanden.

Heb je veel chaos op je computer? Doe dan niet alles op 1 dag. Dat is echt te belastend en te intensief.

gratis hulpmiddelen bij het opruimen

  • Word je hier blij van; oftewel geeft dit item jou de zogenaamde “spark joy” zoals Marie Kondo dit noemt?
  • Gebruik je het regelmatig?
  • Is het nog heel?
  • Pas je het nog?
  • Past het nog bij wie je nu bent? (vooral bij kleding handig)
  • Heb je het dubbel?
  • Heb je er genoeg ruimte voor?
  • Kun je het onderhouden qua tijd en/of geld?
  • Is het gezondheid bevorderend? (denk aan sportartikelen of een blender om smoothies te maken)
  • Is schuldgevoel de reden dat je dit bewaart?
  • Zou je het weer kopen als het nu in de winkel lag?
  • Geeft het jou meer energie?
  • Is dit iets wat in de toekomst mogelijk waardevoller wordt?
  • Hou je het alleen maar omdat het zo duur was? (wegdoen kost jou nu geen geld)

Vragen die jij jezelf kunt stellen bij het maken van keuzes tijdens een opruimproces

Een speciale vragenlijst voor je kleding

Je bestempelt dan de kledingstukken die je erg leuk vindt en die je leuk staan als ‘vrienden’,
de twijfelgevallen als ‘kennis’
en een kapot, lelijk of niet meer leuk kledingstuk als ‘vreemde’.

Ook handig is het opruimactieplan van de Bezem door je Leven.

Als je deze graag bij de hand hebt tijdens het opruimen dan kun je deze hier downloaden:

Laat mij je helpen!

Neem contact met me op als...

... je als zo vaak geprobeerd hebt om je huis op te ruimen maar het lukt je niet

... het opruimen te overweldigend is en je weet niet hoe en waar te beginnen

... je gaat verhuizen en je wilt eens lekker de bezem door je spullen halen

... je wilt opruimen voordat je huis te koop komt

... je de spullen van een overleden partner/ ouder moet opruimen

... je graag een overzichtelijk en opgeruimd huis wilt maar je hebt echt geen tijd om hier veel tijd aan te besteden

... jouw administratie een chaos is en je daardoor wellicht schulden oploopt

De Bezem door je Leven

Diana Monteny - Professional Organizer / Opruimcoach 

T   06 39 13 01 73

KvK   78101735
BTW  NL003294768B61

Ik ben lid van

en maak deel uit van

De Bezem door je Leven  |  ontzorgt door VOOR of MET jou op te ruimen  |  voor een opgeruimd huis en hoofd